Българите караме без кеш заради солените такси на банкоматите. Това сочи проучване на БНП Париба Лични финанси, цитирано от „Стандарт“.
Значителен ръст при използването на кредитни карти за покупка на стоки – така както е в западните страни, а не за теглене на пари от банкомат, сочи тенденцията. Тя се наблюдава през втората половина на 2021 година.
Това е важна промяна – допреди няколко години
най-разпространената транзакция в България
беше теглене на 400 лева от банкомат. Тенденцията за все по-разумно използване на кредитни карти се доказва и от ръста на използването на картите на ПОС терминали. Делът на плащанията на ПОС достигна 73%, а в периода юли-декември 2020 година беше 70%. В същото време делът на тегленията от банкомат се понижава до 18%, докато година по-рано беше 22%.
Според данните на БНП Париба Лични Финанси, през второто полугодие на 2021 година средният размер на трансакциите през POS терминал е 60 лева. Това е със 7 лева повече в сравнение с година по-рано. От банкомат хората теглят средно 163 лева.
Кредитните карти се използват не само за покриване на ежедневни нужди като покупка на храна, но и за много други цели. Например кредитните карти се използват все по-често в ресторанти. За плащане на битови сметки и на стоки, доставени от куриерски услуги. За забавление и за качествено прекарване на времето.
Проучването показва още, че
финансовата култура на българите се повишава
и хората управляват все по-разумно парите си. Доказателство за това е фактът, че в периода юли-декември 2021 г. 51% от хората са покривали използваната сума по кредитните си карти в рамките на гратисния период и така са избягвали плащането на лихва.
17% е ръстът на броя на покупките на стоки на равни вноски в рамките на лимита на картата. Освен това, с покупките на изплащане, българите са в крак с все по-модерната тенденция „Купи сега, плати по-късно“ и отлагат плащанията във времето, което им позволява да не натоварват семейния си бюджет.
Все по-голямата увереност на хората при използването на кредитни карти се доказва и от
ръста от 21% на броя на транзакциите
през втората половина на 2021 г. в сравнение със същия период на 2020 г. Българите ги използват основно в хранителни магазини /36% от трансакциите/ и за забавление и отдих /20%/. На трето място в топ целите с 14% от трансакциите е пазаруването в специализирани магазини като „Направи си сам“, за обзавеждане и други. Четвъртата позиция с 6% е за транспортни разходи.
Според експертите ръстът на използването на кредитни карти е движен от четири основни фактора. Първият е постоянното повишаване на финансовата грамотност на хората, които осъзнават предимствата на този инструмент и удобството, което той предоставя.
Вторият фактор е все по-големият брой стоки и услуги, които могат да бъдат закупени с кредитна карта.
Третото обяснение е пандемията
и желанието на хората да пазаруват дистанционно в безопасна среда. Според данните на банката, средната сума на онлайн трансакциите през втората половина на 2021 година е била 65 лв., което е ръст от 12% в сравнение с периода юли-декември 2020 г. Четвъртият двигател на ръста е улесненият достъп до този финансов инструмент.
Новото издание на проучването показва интересни различия между използването на кредитни карти във физически и онлайн магазини. В търговските обекти хората ги използват най-често за покупка на храни и напитки. На втора позиция са плащанията на стоки, доставени от куриери. Третата позиция е за гориво, а четвъртата – за покупка на уреди за домакинството.
Топ целите при използване на кредитни карти в дигитална среда са напълно различни. На първо място е категория „Забавление и отдих“. Веднага след нея са паричните преводи. На трето място е онлайн плащането на вноски по кредити.
Второто издание на проучването „Личните финанси на българина“ от БНП Париба Лични Финанси в България е базирано на статистическите данни за трансакциите с активни кредитни карти, издадени от банката. То обхваща периода юли-декември 2021 г.