Как ще пътуваме като ни приемат в Шенген

Как ще пътуваме като ни приемат в Шенген?

За обикновения българин все още остава загадка как ще пътува, когато България стане част от Шенген и какво всъщност ще се промени. Какви ще са облекченията и защо толкова много искаме да сме част от това пространство. Въобще готова ли е България за Шенген?

Агенция “Митници” вече е готова за Шенген не само по въздух и вода, но и по суша, съобщава “24 часа“.

По най-натоварените гранични пунктове ще се раздели товарният  трафик от този на леките коли. На летищата пътниците, пристигащи и пътуващи към държави извън Шенген, ще бъдат отделени от останалите, за да бъдат проверявани. Ще има и нови гранични контролно-пропускателни пунктове, разказаха за “24 часа” от Агенция “Митници”.

Ще се слагат и мобилни рентгени за проследяване на рискови превози и те вече са част от европейската система за следене на акцизни стоки. Въведени са нови системи за анализ на риска и автоматично селектиране на рискови стоки и превози. Работи се по въвеждането на система за следене на трафик в реално време. Над 2000 камери записват на всеки пункт и са свързани с централния сървър, което рязко е свило нарушенията и корупцията по пунктовете.

Предстоящото приемане на България в Шенген не само по въздух и вода, а и по суша, което според финансовия министър Асен Василев се очертава да се случи на 1 януари 2025 г., ще промени не само броя на пунктовете, но и техните функции, споделят от митниците.

Нови пунктове ще облекчат още трафика след 2025 г. Планирани са  такива на българо-македонската граница: Симитли-Пехчево и Струмяни-Берово. Към Турция ще има пешеходен пункт на Резово и пункта Белеврен-Ахлатлъ.

Първата осезаема промяна ще бъде закриването на ГКПП-тата на границата ни с Гърция и Румъния, което означава, че пътуването до тези държави ще става напълно свободно.

Летищата, които са едновременно и Шенгенска, и вътрешна за ЕС граница, трябва да отделят потоците на заминаващи и пристигащи от държави, които са в Шенген, с останалите, които не са.

Товарните и круизните кораби и пътниците на тях ще бъдат проверявани,

ако идват от страна извън зоната за свободно пътуване,

като засега е планирано това да става на пасажерските терминали в Бургас, Несебър и Варна.

Гранични проверки ще има задължително  за пристигащите и заминаващите – товари, пътници и автомобили, от и  към трети държави.

Митнически проверки остават задължителни за всеки по суша, въздух и вода, ако идва от държави извън Шенген.

За всички останали проверките ще са изградени на база анализ на риска,

като той се преценява по няколко критерия – зависи не само от държавата, от която пристигат или към която отиват, а и от пренасяната стока.

На граничните пунктове на летища и пристанища вместо граничен контрол може да има внезапни полицейски проверки.

Митническият контрол остава и ще продължи да има  митническо оформяне на стоките,

обработки по измерване на масата на пътни превозни средства, разрешителния режим, винетния контрол.

Подготовката ни за Шенген предвижда и ремонти и модернизиране на основни ГКПП-та. През 2023 г.

е направена  частична реконструкция на ГКПП Капитан Андреево чрез изграждането на две нови

специализирани входящи трасета за хладилни камиони и стоки,

подлежащи на официален контрол от Българската агенция по безопасност на храните.

Инвестицията е за 5 млн. лв.

Трасетата вече са оборудвани с автоматични везни и дезинфекционни рамки, както и с всички необходими други съоръжения, ускоряващи граничния контрол.

Увеличаването на броя на входящи трасета за товарни автомобили от 10 на 12,

изграждането на втора отделна площадка за рентгенови проверки и навес над съществуващата,

както и реорганизацията на трафика увеличиха пропускателната способност на пункта и съответно времето за изчакване на вход в страната намаля, каза Павел Тонев,

доскоро шеф на митниците, а сега съветник на финансовия министър.

Започна и реконструкцията на ГКПП Станке Лисичково, известно като митнически пункт Логодаж.

След приключване на мащабното му разширение трасетата ще станат по три в посока – две за лек и

едно за тежък трафик в посока,

ще се построят нови площадки за дезинфекция, хладилен контейнер и рентген, ще се поставят нови кабини, осветление и козирка.

Предстои изграждане на нова административна сграда,

халета за щателна митническа проверка, санитарни помещения за преминаващите, както и цялата прилежаща водопроводна и комуникационна инфраструктура.

С осъществяване на реконструкцията освен повишаване на пропускателната способност ще се

постигне и по-ускорена обработка на тежкия трафик чрез събиране на една линия на всички контролни дейности от компетентността на Агенция “Митници”.

През 2023 г. започна и втората фаза от реконструкцията на ГКПП Калотина,

която се очаква да приключи през пролетта на 2024 г.

Целта е увеличаването на броя на входящи и изходящи трасета за пътнически автомобили. Втората фаза предвижда изграждане на трасета за гранични проверки, разположени под общ навес.

Източник: 24 часа

- реклама -