Как да се откажем от онлайн покупките? След по-интензивното пазаруване от кампаниите за Черния петък и по-късно за Коледа и Нова година много потребители ще поискат да се откажат от онлайн покупките си. Причините са различни – защото не са ги харесали или са ги направили импулсивно и впоследствие са осъзнали, че не са им потребни.
Експерти
С писмено заявеното желание за разваляне на сделката потребителите ще имат безспорно доказателство, че са уведомили търговеца надлежно и в срок. Формулярът може да се открие ТУК.
Съвети
В срок до 14 дни от получаване на стоката имате право да се откажете от сделката. За целта не е необходимо да посочвате причина за това, посочват от „Ние, потребителите“. Задължително условие обаче е да не сте я употребявали. Може само да сте я прегледали така, както бихте направили преди да я купите, ако бяхте във физически магазин.
Препоръчително е да използвате формуляр за отказ, който да изпратите на търговеца по е-поща с копие до вас или чрез куриер, като на товарителницата опишете съдържанието и поискайте обратна разписка.
Информирани
От датата, на която сте информирали търговеца за желанието си да върнете закупените стоки, текат нови 14 дни, в които трябва да му ги изпратите обратно. Преди това проверете дали има изрично посочен адрес за приемане на отказани покупки.
Посочете на товарителницата какво се съдържа в пратката и оставете възможност за предварителен преглед. След това я сканирайте и я изпратете по имейл на търговеца и я запазете като доказателство при възникване на спор относно надлежността на упражненото право на отказ.
Доказателство
До 14 дни от получаването на доказателство от потребителя, че е изпратил стоките обратно или най-късно от получаването им, търговецът е длъжен да възстанови заплатените от клиента му суми.
Той е длъжен да го направи чрез използваното от потребителя платежно средство при извършването на покупката. По изключение може да бъде и по алтернативен път, но само ако това не е свързано с разходи за клиента и той е дал изричното си съгласие.
Неустойка
Ще трябва да заплатите разходите за куриерската услуга по връщането на стоката, но само ако търговецът предварително е посочил това.
Преди да вземете окончателно решение преценете доколко упражняването на правото на отказ е рентабилно във вашия случай с оглед цената на покупката. За целта е много важно да калкулирате и цената на доставката, ако плащате такава.
Право
За някои стоки и продукти правото на отказ е неприложимо – за индивидуалните поръчки, запечатаните продукти с авторски права и поради хигиенни съображения.
Тези и всички други случаи са подробно изброени и описани в чл. 57 от Закона за защита на потребителите. Като търговецът е длъжен предварително да уведоми потребителите за това обстоятелство. Ако вече не сте го направили, проверете сега дали вашите не са сред тях.
Без задължение
При физическите магазини търговците не са длъжни да приемат обратно вече продадена стока, освен ако не е с дефект или опасна. Могат да го направят по собствено желание, под формата на добра практика. Ако са го обявили обаче, трябва да го изпълнят, в противен случай ще е налице нелоялна търговска практика.