хранене

Как да се храним през лятото?

Слънцето грее и живакът в термометрите се вдига – трябва ли да променим нашите навици за хранене и пиене, за да се справим с горещините?

Хранителен терапевт посочва най-подходящите начини как да коригираме диетата си през летните месеци и дали можем да се охладим чрез правилната храна.

Какво да ядем в горещото време?

Загубата на апетит и лошия сън доказват, че жегата невинаги ни се отразява положително. Хранителният терапевт Кери Торенс обяснява как тялото ни взаимодейства с времето.

Колко вода трябва да пием?

Обикновено трябва да се пият по 6-8 чаши вода на ден. Добрата новина е, че можете да постигнете същия ефект и с напитки като млякото, чая и кафето (стига да не съдържат захар).

Не забравяйте, че кофеиновите напитки имат диуретичен ефект и водят до загуба на течности в тялото. Кери предлага да сведете консумацията им до минимум. Плодовият сок и смутитата също се считат за подходящи напитки за лятото, но трябва да бъдат ограничени до 150 мл. на ден заради естественото количество захар, което съдържат.

Кери добавя: „Специфичните ни нужди варират в зависимост от възрастта, размера, пола и физическата активност, както и факторите на околната среда, включително температурата и влажност на въздуха. Последните две ускоряват загубата на вода през кожата.“

Как можем да го коригираме?

Трябва да преразгледаме приема на вода по време на жегите. Кери казва: „По-високите температури и влажност повишават скоростта на изпарение от кожата, което означава, че се потим повече. Ето защо трябва да попълваме нивата на течностите по-често и по-често. От колко точно течности имате нужда наистина зависи от вас самите, както и от това колко сте активни.“

Ако спортувате редовно, не спирайте. Просто си набавете специални спортни напитки, които са по-хидратиращи от традиционната вода.

Можем ли да пием твърде много вода?

„Консумацията на твърде много вода в кратък период от време може да доведе до невъзможност на бъбреците да поддържат електролитния баланс, така че кръвта се разтваря много. Това оказва влияние върху функциите на тялото ни – въздейства върху кръвното налягане.“

Кои храни хидратират?

Експертката смята, че храните представляват около 20-30% от приема на течности. Някои продукти имат по-високо съдържание на вода. Определени плодове и зеленчуци като например ягодите, краставиците, тиквичките, целината, марулята и пъпешите хидратират човешкото тяло в много висока степен. Можете да помислите да увеличите приема им през летните дни.

Могат ли храната и напитките да ни охладят?

Леденостудените бонбони и сладоледът могат да ви изглеждат като естествен охладител, но всъщност те могат причиняват повече вреда, отколкото полза.

„Студената храна и напитките може да ви дадат първоначален ефект на охлаждане, но не и дълготраен“, казва Кери.

„Това е така, защото консумирането на храна води до повишаване на температурата. При процеса на храносмилане се генерира топлина. Съчетано с приема на студената храна и напитки, тялото компенсира с увеличаване на температурата на сърцето. В крайна сметка ще се почувствате по-зле, отколкото преди да сте яли!“

Пиенето на горещи напитки през лятото звучи като най-малко привлекателно нещо, но топлите напитки всъщност регулират телесната температура. Кери казва: „Горещите напитки повишават температурата на сърцето и това охлажда тялото ви. По този начин се изпотявате повече и губите топлина през кожата си.“ Изпотяването всъщност представлява естествения начин на тялото да се охлади.

Има ли храни, които трябва да избягваме?

Да, това включва храните, които изискват повече усилия за смилане – тези с високо съдържание на белтъчини, захари и фибри. Смята се, че те генерират повече телесна топлина. Един от начините смекчите това е да използвате маринати от цитрусови плодове върху месото, за да се разгради протеиновата му структура. Зърната могат да се накиснат в сока, за станат фибрите по-лесно смилаеми за организма.

Почивайте добре!

Всички прекарваме нощта, въртейки се наляво-надясно, когато е прекалено горещо навън. Как да променим това?

Кери казва: „Много хора престават да пият течности вечер, защото не искат да ходят до банята през нощта – но дехидратацията ще ви събуди и разсъни. Не забравяйте да приемате течности през нощта и да сложите чаша вода до леглото.“

- реклама -