Това е позната гледка в много семейства – малко дете стои наведено над екран с часове, пишейки си с приятели или играе на игри в дигиталния свят.
Това води до естествения за много родители въпрос след колко време стоенето пред екрана става нездравословно.
Според скорошно проучване обаче това не е правилният въпрос. Според заключенията от него не времето, а начина, по който децата използват електронните устройства, показва дали при тях съществува емоционален или социален проблем, свързан с пристрастяване, пише научното издание „Сайънс дейли“.
„Обикновено изследователите и лекарите определят или отчитат времето, прекарано пред екрана, като съществено важно за установяването на това какво е нормално или не, здравословно или не“, посочва водещият автор Сара Домоф от центъра за човешки растеж и развитие към Университета в Мичиган. По думите й актуалното проучване е показало, че е показало, че значение имат не само часовете пред екрана.
Това, което е от значение, е дали употребата на електронни устройства предизвиква проблеми в други области на живота или е станала всепоглъщащо занимание.
Съществуват много изследвания за отражението на електронните устройства върху възрастни, но според Домоф това е първото, което се занимава с пристрастяването при деца на възраст между 4 и 11 години.
Основните предупредителни знаци, за които родителите и възпитателите трябва да гледат, съветват авторите, е дали времето пред екрана пречи на ежедневните занимания на детето, води до конфликт с детето или в семейството, или е единственото занимание, което носи радост.
По думите на Домоф децата, които използват електронни устройства и медии по нездравословен начин, имат проблеми с установяването на връзки, с поведението, както и други емоционални симптоми.