Как да мислим като Бил Гейтс и Уорън Бъфет

Като главен изпълнителен директор, Бил Гейтс отделя по една седмица всяка година, за да чете и мисли на тихо място.

Едно от най-важните решения, което трябва да вземе всеки лидер ежедневно е как да разпредели времето си. „Забелязах, че най-успешните мениджъри често разпределят времето си по необикновенни начини. Има смисъл: ако те го използват като правят в всичко, те не биха получили резултати“. Това пише в анализа си Джоф Колвин за списание Fortune.

Въпросът изникна, когато бившият изпълнителен директор на Microsoft и най-богатият човек в света човек Бил Гейтс обяви преди дни годишното си предложение за лeтни четива  – книги, които е прочел през изминалата година, и които той препоръчва, защото ги намиря увлекателни,  и които са го накарали да мисли по нови начини.

Тази година списъкът включва научна фантастика – роман, в който Луната се взривява, както и книги от един математик и биохимик“. Очевидно повечето от изпълнителните директори четат книги, но не много го правят като Гейтс. Той буквално ги поглъща. 

Това ви напомня ли ви на някого? Какво ще кажете за друг претендент за титлата най-богат човек в света? Уорън Бъфет казва: „Аз прекарвам много време, почти всеки ден, просто да седя и мисля. Това е много рядко явление в американския бизнес. Чета и мисля. Така аз правя много по-малко импулсивни решения, отколкото повечето хора в бизнеса“. Бъфет твърди, че прекарва 80% от времето си в четене. Запитан за съвети за това как да се стане толкова умен, той вдига сноп хартия и казва: „Прочетете 500 страници, като тези всеки ден. Ето как знанието се натрупва – като сложна лихва„.

Warren Buffet

Изследователи от Лондонското училище по икономика и Harvard Business School установили, че изпълнителните директори, прекарват само 11% от работното си време сами. Други изследвания са установили, че мениджърите използват средно33% от времето си в срещи, а 30% в четене и писане на имейли. Нито един от тях няма да бъде като Бъфет.

Не че неговият модел е единственият, който работи. Джак Уелч – главен изпълнителен директор на General Electric твърди, че е прекарал между 50% и 65% от времето си в оценяване на хора. „Това е най-важната работа“, казва той, „така че заслужава повечето от времето ми“.

Много CEO, казват, че човешкият капитал е най-ценният актив на дружеството и ключът към неговата конкурентоспособност, но едва ли някога е имало човек, който  разговаря с хората както Уелч. И никога не е имало толкова успешен човек.

Изводът е, че най-добрите лидери се осмеляват да бъдат различни. Заради поведението си и каскадите с лидерски умения. Или кардинално променящи дори използването на времето, взривявайки установените норми. Ти смееш ли?

 

- реклама -