Йонко Иванов пред FN: Системата „бонус – малус“ е една голяма тояга за шофьорите

шофьорите коли данък
В предлагания в България вариант системата ”бонус – малус” за изчисляване на застраховката ”Гражданска отговорност” няма да подобри пътната обстановка и ще ощети добрите шофьори, а единствените облагодетелствани ще са застрахователите. Това заяви пред Flashnews Йонко Иванов от Българското обединение на шофьорите (БОШ). Иванов е и представител на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка. Вижте повече в интервюто.  – Г-н Иванов, защо според предлаганата у нас система „бонус-малус“ шофьорът без нарушения се оказа приравнен на този, който може и да е убил човек на пътя?

– За пореден път е видима идеята да се прокара някакъв лобистки закон. Изглежда паничката на застрахователите се поизпразни малко покрай решението на ВКС за обезщетенията и искат да си го наваксат като слагат една неправомерна „бонус – малус“ система. В нашия случай това е вариант „малус – бонус“ – бонусът е за застрахователите, малусът за шофьорите. Това, което се предлага, в никакъв случай не дава равни права и няма как да допринесе за повишаване на пътната безопасност и намаляване броя на жертвите.

– В какво се изразява лобизмът в полза на застрахователите, за който говорите Вие?

– Прокарва се закон, който цели само да се „свалят кожите“ на шофьорите, а не да се подобри качествената обстановка на пътя. Този голям марж между малуса 400% и 25% към бонуса говори достатъчно ясно и красноречиво.

Второ, добросъвестните шофьори, които са повече и трябва да бъдат поощрявани, защото добрият опит трябва да служи за пример, те ще получат този малък бонус от 25% и то в размер на 8 г. назад по разписаните в момента стъпки. Стъпките за бонус са много по-малко, отколкото са тези по системата, която наказва водачите.

И трето, не може в тази скала да влизат нарушения като превишаване на скоростта с 5 или 10 км/ч. и това да повишава застрахователната премия, която трябва да плащате като лош водач на пътя.

Гражданска отговорност

– Как стана така, че системата „бонус – малус“, която всички застрахователи и експерти по пътна безопасност определяха като най-добрата действаща в момента, се оказа пълна с подобни противоречия?

– Понеже сме държава на абсурдите – затова се получават тези неща. Никой не иска да каже дали през последните 10 години е направен анализ на тази система. В Англия тя съществува от 1914 г., през 1930 г. е въведена в Германия, през 1970 г. – във Франция. И никой не пожела да направи анализ на опита им. За миналите две години три пъти е сменяна тази система в Румъния, изпробвани са три различни варианта. Защо тези застрахователи у нас не избраха най-добрите практики, за да ги предложат на нас в България? И в момента, ако Вие имате златен талон и сте 10 години без нарушения, заставате на едно ниво с някой, който има един куп ПТП-та, и ще плащате и Вие колкото плаща той.

– В интерес на истината наистина имам златен талон. Какво да го правя след тези промени?

– Ами, можете да си го заковете на стената над леглото и да си го гледате, той повече няма да Ви трябва на пътя. Защото ние сега даваме бонуса на застрахователите и една голяма тояга на шофьорите.

– А защо и автомобилът е нарушител, наравно с нарушителя водач? Има ли подобна практика в Европа?

– Няма нищо подобно в европейската практика. Няма и практика така да се делят автомобилите на държавни и общински и на всички останали участници в движението. Отново се правят някакви експерименти с българина, но като че ли капката вече ще прелее чашата и накрая ще експериментираме на улицата с търпението на управляващите. Защото не може само в продължение на няколко месеца да имаме драстично повишение на всякакъв вид данъци – като се започне от бензина и горивата, мине се през осигуровките и два пъти да се увеличат и данъците за „Гражданска отговорност“. Най-лошото сега е, че в тази система няма равноправие. А и няма такива 400% при нарушение никъде в Европа – мисля, че само във Франция са 220%.

– Ако си купуваме нова кола през 2019 г. – първата година, в която евентуално ще действа новата система, как точно да проверим дали автомобилът е нарушител? Или ни съветвате просто да не си купуваме нова кола през следващата година?

– А, не, купувайте си, защото тук до 1 месец ще стане ясно, че това нещо не е ефективно и въобще няма да влезе в сила. Аз съм абсолютно убеден в това, защото само за вчера в централата на Българското обединение на шофьорите имаме огромно количество обаждания и хората са така настървени, че този път си мисля, че напрежението ще избие и тези хора ще излязат на протест.

Просто разберете, че не може за всичко да е виновен шофьорът. Разбирам, ако голям процент от тези пари отиват за повишаване на пътната безопасност – тогава би имало някаква логика, но всичко това отива в джоба на застрахователите.

Няма и логика да се увеличава „Гражданската отговорност“ до 1000 лв. заради решението на ВКС за хората, които да бъдат обезщетени при смърт на пътя – как направиха разчети, на базата на какви данни? Нека да излезе поне едно решение на съда за обезщетение от 1 млн. лв. и тогава застрахователите да бързат да вдигат цените.

Най-лесното е, че шофьорът е виновен. Нали увеличихме винетките почти двойно – оправиха ли се пътищата? То се вижда – останаха си същите като преди. Защото в едно ПТП винаги има и допълнителни причини, които обаче никой не ги отчита, а застрахователят Ви вкарва в схемата, че ако имате нарушения на пътя, Вие сте рисков участник в движението и трябва да плащате 400% повече. Кой изобщо даде определението за рисков участник в движението? Защото един закон трябва да бъде ясен и всички да имат равни права. И питам къде бяха потребителите, когато се писа този закон? Седнаха някакви експерти, извикаха някаква компания и не стана ясно защо пък тя не вкара изцяло гръцкия модел, като е компания от Гърция.

Много са въпросителните. И трябва да се промени манталитетът на хората в държавата – затова да вземем наготово най-добрите практики, а не да експериментираме. Как ще е виновен автомобилът – пистолетът не стреля сам, някой трябва да натисне спусъка. И сега колата няма никаква отговорност – ако някой целенасочено прави такива промени, той трябва да си носи отговорността.

И още по-лошо: обществото се разделя на рискови групи. Шофьорите между 18 и 25 г. са най-рискови, защото когато започнеш да караш, правиш повече грешки поради липса на опит, самодоволство и т.н. – тези шофьори ще имат три пъти по-висока застраховка. А човек с 10 години зад волана и без нарушения, който е бил за пример в обществото до този момент, ще бъде обезверен оттук нататък да спазва законите на държавата след като го поставяме заедно с лошите хора на пътя.

Затова съм убеден, че така предлаганата система изобщо няма да влезе в сила.