Четвъртокласниците ни се оказа повод за гордост за цялата нация.
Резултатите от международните изследвания на българските четвъртокласници традиционно ни нареждат в топ 15 на света. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков, цитиран от „Телеграф“. Това стана по време на откриването на Национална конференция. От догодина изследванията на четвъртокласниците за четивна и математическа грамотност,
които са част от световни проучвания в тази област,
ще бъдат пред компютри.
Министър Цоков ще внесе в новото НС цялостен пакет с предложения за промени в закона. Въпросният пакет засяга различни области на образованието. От детската градина до проблеми, свързани с квалификацията на педагогическите специалисти. С кариерното развитие, проблеми, свързани с учебното съдържание и учебните програми. Според неговите думи МОН ще предложи една нова визия за учебните програми, която е свързана с това
те да бъдат ориентирани към компетентности
и формиране на умения. Всички международни изследвания се правят на компютър“, коментира Цоков. МОН е стартирало и разговор за провеждане на матурите на дигитални устройства. Но това ще е процес, който ще бъде подложен на максимално широк дебат.„Една от важните задачи пред нас е да вземем добрия опит, който имаме от началния етап на обучение и
да го приложим в предгимназиалния и гимназиалния
– с повече интегрираност, с индивидуален подход, с развиване на уменията на децата“, обясни проф. Цоков. Той подчерта, че основен приоритет е българската образователна система да се адаптира към нуждите на новото поколение. „Защото днешните деца и младежи задържат много по-малко време вниманието си. Но същевременно са силни личности, готови да се борят за своя успех“, каза министърът. И припомни, че според световните анализи се очаква днешните ученици да сменят по 2-3 професии през своя жизнен път. Предизвикателството пред всяка образователна система е да ги подготви за това.
Проф. Цоков обърна внимание и на дигитализацията в системата. Но подчерта, че тя не трябва да се случва на всяка цена, а да бъде „умно“ насочвана и основана на традициите ни. Той акцентира и че тези решения често спестяват много време на учителите. Така те могат да насочат вниманието си към индивидуална работа с децата и творческо самоусъвършенстване. „Затова платформи като Дигиталната раница на МОН са толкова важни. А дори малки промени могат да дадат голямо отражение“, посочи министър Цоков. И даде пример с електронните медицински бележки. От въвеждането им досега са издадени над 3,5 млн. бележки, а това е спестило стотици часове на класните ръководители.