Иван Иванов: Строежът на магистралата Русе – Велико Търново изглежда скъп, защото заданието е сложно
Високата цена на магистралната отсечка Бяла – Велико Търново е обоснована от сложността на проекта, разширяването му с допълнителни пътни връзки и отчитането на инфлацията през последните години.
Това обясни регионалният министър Иван Иванов по време на парламентарния контрол.
Министърът отговори на въпрос на депутата от ПП-ДБ Иван Белчев относно строежа
на пътната отсечка, която е част от важната пътна артерия Русе – Велико Търново.
„Строежът включва изграждането на най-големия пътен възел, строен някога в България, който не е предвиден в първоначалния проект“, заяви Иван Иванов.
Мащабен проект с амбициозни технически параметри
По думите на министъра, проектът включва изграждането на 12 виадукта с обща дължина 9 километра, 3 тунела с обща дължина 2 километра, 8 пътни възела с обща дължина 20 километра,
12 подлеза и надлеза, както и още 13 със селскостопанско предназначение.
Регионалният министър посочи, че прогнозната цена на отсечката е съпоставима с тази в първия
участък на магистралата,
който е спечелен при цена 21,7 милиона лева за километър. Иванов добави, че към стойността трябва да се добави и инфлацията, въпреки че крайната сума не може да надвишава заложената в обществената поръчка.
Оферти се приемат до средата на май
Оферти в обществената поръчка за изграждане на отсечката се подават до 13 май 2025 година, като прогнозната стойност на целия проект е 2,967 милиарда лева без ДДС.
Срокът за изпълнение е 1770 календарни дни.
„Проектът ще е готов в края на тази или началото на следващата година и се надявам депутатите да одобрят финансиране за изграждане на отсечката“, подчерта министър Иванов.
Съмнения относно високата цена
Народният представител Иван Белчев отбеляза, че сумата за строеж на пътя е два пъти по-висока от предходни обществени поръчки и е съпоставима с тази за строеж на пътища в Германия.
„Искаме немско качество,
спазване на сроковете и хората, които пътуват, да имат безопасен път“, категоричен бе депутатът.
Иванов поясни, че процедурата за пътната отсечка
е започната още през 2021 година, а окончателният вариант е от есента на 2024 година
и не е изготвен в рамките на настоящия кабинет.
Цялата отсечка е разделена на три подучастъка, като включва значителни инженерни предизвикателства, които обясняват високата цена на проекта.