Газпром, разследване, евродепутати, ЕК

Иван Хиновски пред FN: Предоговарянето на цената на газа е работа на експерти с институционална памет

Държавата не може да договори нова цена на газа, тя може да бъде модератор при преговорите. За да имат наистина успех, в преговорите трябва да участват специалисти, които знаят какво е договорено преди 15 години. В никакъв случай проблемът не трябва да се превръща в политически. Това заяви за Flashnews енергийният експерт Иван Хиновски.

Снимка: БГНЕС
Снимка: БГНЕС

Иван Хиновски е председател е на Българския енергиен и Минен Форум и директор в енергийната консултантска компания ПроЕкоЕнергия. Има над 40-годишен опит в управлението на проекти в енергетиката.

––––––––––––––––––––––––––––––––-

FN: Какъв е Вашият коментар на това, че страната ни трябва да изготви предложение за промяна цената на газа и да го представи в Европейската комисия до 4 май?

Има някакво огромно недоразумение за това – какво може да направи държавата. Цената на газа е функция на търговски договори между два независими търговски субекта. Държавата може да бъде модератор в политики. Които политики обаче не са задължителни по никакъв начин нито за едната, нито за другата страна. Това – какво иска България и какво може да постигне, зависи от политиките на преговорите с „Газпром“. Тези преговори могат да се водят не от страна на България и ЕК. Защото те могат да бъдат модератори, могат да съдействат за промяна на политиките на ценообразуването. Но те не могат да договорят цена. Твърденията за достигане на 40%, 30% по-ниски цени са абсурдни. Това е нещо в сферата на хипотезите.

газ Газпром

FN: Какво на практика може да се направи в този момент?

На практика трябва да се съгласуват политики, които България, на ниво държава в рамките на ЕК, може да предложи определени принципи, които да бъдат обсъдени, и ЕК да ги предложи на „Газпром“. На базата на тези принципи и политики трябва да се водят преговори между двете дружества. Ако приемат тези общи принципи, може оттам да се говори за нова политика за понижение на цени и тогава може да се стигне до договаряне на цени. Но в момента държавата и ЕК не могат и не са в състояние да намаляват цени.

газ Газпром

FN: Вашето лично усещане какво е – ще има ли движение надолу в цената на газа?

Може да има при положение, че проговорите се водят от компетентни лица. От това, което слушам, ми се изправя косата. България има няколко силни коза в тази ситуация. Единият от това, че принципът на ценообразуване може да бъде променен в зависимост от вида на използването на природния газ. Досега политиката беше, че природният газ се използва само за енергия и „Газпром“ не се интересуваше от това – за какво се използва. А той се използва и като химична суровина, и като енергоносител. В случай, че се дефинира разликата в тази част, която се използва за производство например на торове, може да бъде предоговорена значително по-ниска цена, отколкото е в момента. Това е големият резерв. Но това днешните управляващи менаджери не го знаят, защото няма как да знаят какво е договорено преди 15 години. Трябва да бъдат извикани хора, които имат институционална памет, които са водили преговорите, които знаят какво е обсъждано. А тези хора са извън играта.

газ Газпром

FN: Трябва ли да влиза този разговор за газа в парламента, както беше предложено днес и прави ли се политически въпрос?

Прави се. А не трябва. Това е въпрос, който е напълно в капацитета на БЕХ да го реши, да дефинира предложения и те да бъдат обсъдени. А такова влизане в парламента е излишно и има политическо предназначение.

FN: Цената, която ние плащаме за газа, висока ли е?

Много. Много по-висока, отколкото трябва да е, защото нашият пазар е дребен. И България има резерви да предоговори цената. Но трябва да бъдат приложени съвсем други принципи – разделянето на единно потребление и друг метод за определяне на цената. Това, което се предлага от ентусиазирани политици, да се придържаме към цената на спот пазара, е също много рисково. Защото спот пазарът е 10 до 15% от другия пазар. И едно такова обвързване може да има неочаквани последици.

 

- реклама -