Институтът за пътна безопасност: Броят на жертвите при катастрофи расте

Институтът за пътна безопасност: Броят на жертвите при катастрофи расте

Налице е нарастващо неизпълнение на един от основните приоритети на правителството. От началото на годината до днес са загинали 133 души вследствие на ПТП. Това прави с 6% повече спрямо същия период на миналата година. Това посочват от Института за пътна безопасност (ИПБ) в свое становище, изпратено до медиите.

Ето цялото становище на ИПБ:

Относно: мерките на правителството срещу „войната по пътищата“

Уважаеми г-н Желязков,

Налице е нарастващо неизпълнение на един от основните приоритети на правителството. От началото на годината до днес са загинали 133 души вследствие на ПТП. Това прави с 6% повече спрямо същия период на миналата година (вж. таблица 1 и 2).

Приетата от Министерски съвет работна програма за БДП не съдържа нито една

конкретна мярка, насочена към системата за управление на риска от ПТП. От представените 43 мерки не е посочено какъв ще бъде очакваният резултат и кога ще бъде постигнат. Навсякъде е записано повишаване, намаляване,

подобряване, ускоряване, стимулиране и др. подобни.

Надяваме се, че сте наясно, че крайният резултат при управлението на БДП се измерва в конкретни числа ,за да може да се проследяват ефективността на мерките. Приоритет е даден на обучението и изграждането на автоматизирани системи, 16 от мерките са свързани с провеждане на родителски срещи, подготовка на педагогическия състав и др. подобни. Това са дейности, заложени в Националната стратегията за развитие на БДП 2021-2030 г.,

ефекта от реализирането на тези мерки ще се измери през 2040 година.

Пет от мерките са насочени за повишаване на контрола, каквото и да означава това. Засилен контрол, съвместен контрол, повишен контрол са пожелателни изрази и не означават нищо конкретно. Също така тези пожелания

не са съобразени с техническата и физическа възможност на контролните органи.

Три от мерките са насочени към наказанията на шофьорите, като отнемане на контролни точки и др. Периодично през последните 20 години след всяка катастрофа с голям обществен отзвук се предприемат подобни действия, но видимо е за всички,

че резултатите са кратковременни и след това проблемите се задълбочават.

Една от мерките е създаване на звено за разследване на най-тежките ПТП с цел анализ на причините. Разследването в момента се извършва от Националната следствена служба, разследващи полицаи и прокуратурата.

Това, че до този момент никой не анализира тези разследвания не означава,

че трябва да създаваме нова структура. Напомняме ви, че през 2019 година беше създадена Държавна агенция „БДП“ и все още никой не й е забранил да събира информация за най-тежките ПТП и да я анализира.

Създаване на хранилище за материали и добри практики за преподаване на безопасност

на движението по пътищата в системата на образованието. Това е 36-тата мярка от работната програма, приета от правителството. Тази и други подобни показват неадекватността на отговорните институции да се противопоставят успешно на пътнотранспортния травматизъм. Ако едно правителство поставя като един от приоритетите в БДП създаване на „хранилище за материали…“, то тогава „войната по пътищата“ със сигурност сме я загубили.

- реклама -