информационно обслужване
сн. БГНЕС

Информационно обслужване пред FN: Издадени са над 36 хиляди е-направления за изследване за COVID-19

Наблюдава се тенденция на рязък скок на издадените електронни направления през последните седмици. В същото време внедряването на електроните рецепти върви доста по-бавно, тъй като голяма част от аптеките още не са интегрирали софтуера си към Националната здравно-информационна система. Това съобщиха за Flashnews от Информационно обслужване.

И още – колко ще ни струва да се снабдим с електронен подпис и кой и как ще има достъп до здравните ни данни с новото електронно досие, което бе разработено и пуснато в употреба наскоро?

Отговорите на всички тези важни въпроси в условията на пандемията потърсихме от най-големия доставчик на ИТ услуги за публичната администрация:

Наскоро обявихте, че драстично намалявате цената на електронния подпис за физическите лица. Защо е важно да имаме електронен подпис, особено сега в пандемията, когато много от услугите вече са достъпни дигитално?

– Квалифицираният електронен подпис (КЕП) е необходимост, която във века на информационните технологии спестява много време, разходи и нерви. С него имате достъп до електронното си медицинско досие, до електронния сертификат, ако сте ваксинирани срещу COVID-19 и още над 1 000 услуги на държавната администрация и местната власт. С КЕП можете да подавате онлайн данъчната си декларация и да ползвате всички разработени електронни услуги на НАП, Министерство на финансите, Министерство на икономиката и енергетиката, МВР, Министерство на отбраната, Агенция по вписванията, Главна инспекция по труда, Комисия за защита на личните данни, Агенция по заетостта, НОИ, НСИ, НЗОК, Агенция „Митници“ и много други. Притежателите на електронен подпис могат също така да криптират електронни трансакции, да подписват електронни документи, да ползват електронно банкиране на търговските банки, да плащат сметки и данъци, да регистрират домейни и тн. Използването на КЕП е изключително удобно, тъй като не се съобразявате с работното време на администрацията, а в настоящата пандемична ситуация намалява значително човекопотока и събирането на големи групи на едно място. Чрез електронния подпис се спестява време за пътуване, обикаляне и чакане на опашки в държавните институции, а спестява и пари, тъй като голяма част от тях предлагат услугите си без такса, когато те се заявяват онлайн.

Хората си мислят, че е сложно и скъпо да имат електронен подпис. Така ли е наистина?

– На практика квалифицираният електронен подпис представлява флашка със сим карта, на която са записани данните ви и която предоставя високо ниво на сигурност и защита на личните данни. Той е много удобен за ползване, като ви е необходим само компютър или лаптоп с USB порт. Достъпът е чрез персонален пин код, който се изисква всеки, пък когато ползвате подписа си.

Наскоро „Информационно обслужване“ АД намали значително цената на КЕП и го направи максимално достъпен, за да може повече граждани да се възползват от електронните услуги. Таксата за 3-годишен период е само 12 лв., което е около 1 ст./ден. Важно е да се отбележи, че за да ползват електронен подпис, новите притежатели трябва да закупят също така смарт карта, чиято цена е 9 лв. и четец за смарт карти на цена от 12 лв. Те ще трябва да платят не повече от 33 лв., за първия тригодишен период, което е 11 лв. на година. След това се заплаща само таксата. Важно е да се отбележи, че до скоро цената на комплекта беше два пъти по-висока.

Към днешна дата колко българи имат електронен подпис и имате ли наблюдения за какво най-често го използват?

– Освен „Информационно обслужване“ АД, на българския пазар работят още няколко доставчика на удостоверителни услуги. Общият брой на потребителите варира около 250 хил. души, но с увеличаването на електронните услуги, които са достъпни с КЕП, броят им плавно расте нагоре. За това помага и намаляването на цената на подписа, което превръща услугата в абсолютно достъпна за българските граждани. Вярваме, че „Информационно обслужване“ АД прави необходимото, за да може повече хора да се възползват от услугите, които могат да се ползват с електронен подпис.

Може ли да кажете какво показват данните за използването на електронните рецепти и направления, успяват ли да се внедрят успешно в родното здравеопазване?

– От старта на интеграционната платформа за електронно направление, която е част от НЗИС до 10.02.2021 г. са издадени общо 36 741 е-направления за изследвания за COVID-19. Броят на лекарите, които успешно интегрираха софтуера си и са издали електронни направления е 2313. Наблюдава се тенденция на рязък скок на издадените електронни направления през последните седмици. Не така стоят нещата при електронните рецепти. Там увеличението е доста по-бавно, тъй като в процеса, освен лекари и пациенти, са включени и аптеките. Те трябва да интегрират към НЗИС софтуера, който използват, а голяма част от тях още не са го направили. От внедряването на модула за издаване на електронна рецепта на 18.12.2020 г. до сега са издадени общо 3065 рецепти. Общо 306 лекари, които имат възможност да изписват по електронен път медикаменти, напълно или частично заплащани от НЗОК, са се възползвали от новата система.

Здравният министър демонстрира своя сертификат за ваксинация срещу COVID-19/сн. БГНЕС

Преди по-малко от месец Информационно обслужване пусна в експлоатация и електронното медицинско досие. Всеки български гражданин ли има вече такова досие, какво е записано в него и как функционира то?

-Електронно медицинско досие (ЕМД) е важна част от Националната здравно-информационна система. Всеки български гражданин има собствено досие и то се генерира автоматично след първото влизане с КЕП в здравно-информационния портал my.his.bg. В досието се записват и съхраняват електронни здравни записи и медицински данни за всеки пациент, като обща здравна информация, данни от прегледи, терапии, интервенции, амбулаторни листове, рецептурни бланки, лабораторни изследвания, направления, сертификат за ваксинация срещу COVID-19 и др. В него се съдържат също данни и контакти на личния лекар на пациентите, както и списък на амбулаторните листове от всички извършени медицински и стоматологични прегледи и манипулации. Всеки ще разполага с информация за датата, на която е извършен прегледа, диагнозата, лечебното заведение и резултатите от прегледа. Подробно са публикувани всички кръводарявания, включително кръвна плазма за COVID-19, електронни направления, издадените електронни рецепти, предписаните лекарства и инструкции за дозировка и прием, експертни решения на ТЕЛК, ваксини, въведени по електронен път и др. Медицинските данни в ЕМД се записват автоматично като резултат от успешно извършени медицински дейности за съответния пациент, отразени в НЗИС. С напредване на проекта, тази информация ще се разраства и ще включва все повече и повече от медицинските услуги, които ползвате. Важно е да се отбележи, информацията в електронното медицинско досие не отразява само услуги, извършени по канали на Националната здравно-осигурителна каса, а включва всички медицински събития за дадено лице, независимо дали те са инициирани НЗОК, национални програми или частно здравно осигуряване.

Какво трябва да знаят хората, които имат някакви опасения от това, че всичките им здравни данни са записани в електронен вид?

сн. БГНЕС

– Данните в електронното медицинско досие на този етап са достъпни само и единствено за дадения пациент и са защитени с достъп чрез електронен подпис. Никой освен пациента няма достъп до тях. На по-късен етап сме планирали личните лекари и някои специалисти да имат достъп до досието на пациента, но това ще става само с изричното му съгласие и самият пациент ще решава, каква част от информацията може да бъде показвана на лекарите. НЗИС води подробен одит лог за това, кой точно, кога и какви данни е достъпил. По този начин пациентът ще може по всяко време да провери историята на достъп към своето здравно досие. Както споменахме, КЕП гарантира най-високо ниво на сигурност по отношение на защита на личните данни и ограничава в максимална степен достъпът на други лица до здравната информация на пациента и евентуални злоупотреби.

- реклама -