Горят локомотиви заради неглижирани ремонти, липса на части и хора – напускат заради 1000 лв. заплата

28 пожара на вагони и локомотиви са се случили за последната година и половина в България, като четири пламнаха само от началото на януари. Тази черна статистика обобщава най-точно тежката ситуация, в която се намира БДЖ, пише 24 часа.

Причините – неглижиране на поддръжката на влаковете и липсата на контрол както в БДЖ, така и в частните жп превозвачи, и то от години. Тази диагноза постави на железниците министърът на транспорта Христо Алексиев пред депутатите от ресорната парламентарна комисия.

Кадровата въртележка в БДЖ при последния редовен министър е довела дотам, че

отдавна не е имало поръчки за резервни

части дори за всекидневното поддържане

на вагоните и локомотивите, камо ли за някакви основни ремонти.

Средната възраст на подвижния състав в БДЖ е 40 години, но както казват железничарите, няма стар влак, а зле или добре поддържан.

Занемарено е поддържането на подвижния състав. От проверките, които сме направили, установихме, че в последната година дори няма проведена обществена поръчка за доставка на резервни части за поддържане на локомотивите, каза за “24 часа” зам.-министърът на транспорта Красимир Папукчийски, който отговаря за жезниците.

От август 2021 г. до април 2022 г. са проведени 18 обществени поръчки в БДЖ, но нито една от тях не е за доставка на резервни части.

Има една-единствена поръчка за ремонт на локомотиви и тя е за машините по теснолинейката Септември – Добринище.

Липсата на ремонт на вагоните и локомотивите и дори на елементарни резервни части за всекидневната им поддръжка води  драстично нарушаване на графика за движение

на влаковете. На практика едва 70% от него се изпълняват.

За миналата година закъснението на влаковете е 40 000 минути всеки месец, или между 1000 и 1800 минути среднодневно.

Изчислено в часове между 16 и 30 часа на ден са били закъсненията на пътническите влакове

Неустойките, плащани на Националната компания “Железопътна инфраструктура” (НКЖИ), са 150 000 лв.

Разходите за превозване на пътници с автобуси, които се наемат, когато влакът не може да продължи по маршрута си, са 660 000 лв.

През 2022 г. среднодневно са отменяни 40-50 пътнически влака

Средният недостиг на локомотиви за миналата година е бил 14 бройки на ден, а през април и май – дори 16.

Дори новите 15 локомотива на “Сименс”, които бяха доставени през 2019 г., се трошат.

Седемте смартрона на “Сименс” са били извън движение, стояли са като дълги огради в софийското депо.

Просто е липсвал договор за извънгаранционна поддръжка, което превръща в паметник всеки, който се повреди.

Ремонтът и поддържането на 50-те мотриси “Сименс”, които бяха доставени през 2004 г., също е замрели. Така се обезкървява паркът от влакове за пътнически превози.

Трагично е и състоянието на депата, в които се прави текущото поддържане. Липсват 320 души, които са напуснали. Тъй като всеки техник в депата отговаря за определен сегмент и при положение че няма резервни части, те предпочитали по-скоро да си тръгнат, отколкото да носят отговорност. Условията на труд са отчайващи, а заплащането – мизерно, 1000 лв. месечно.

Едва от есента на миналата година са

проведени 14 поръчки за избор на

изпълнител,

за да се осигури нормална поддръжка на всички вагони и локомотиви.

До март ще бъде стартирана поръчка за ремонт на 207 пътнически вагона. Тя е за модернизацията им – климатизация и изграждане на противопожарни системи във влаковите композиции.

За месец и половина са ремонтирани седемте повредени нови локомотива на “Сименс” и те вече са в движение.

В момента

недостигът на локомотиви е сведен до 0,68%

А пред депутатите министърът каза, че машините се гледат само на око дали са годни за движение всеки ден. За да се изолира субективният фактор, той е разпоредил да се купи нова техника за проверка на агрегати и кабели.

За депата е направена спешна програма за стартиране на процедури за подобряване на условията на труд.

А графикът на движението на влаковете се изпълнява 93%.

- реклама -