28 пожара на вагони и локомотиви са се случили за последната година и половина в България, като четири пламнаха само от началото на януари. Тази черна статистика обобщава най-точно тежката ситуация, в която се намира БДЖ, пише 24 часа.
Причините – неглижиране на поддръжката на влаковете и липсата на контрол както в БДЖ, така и в частните жп превозвачи, и то от години. Тази диагноза постави на железниците министърът на транспорта Христо Алексиев пред депутатите от ресорната парламентарна комисия.
Кадровата въртележка в БДЖ при последния редовен министър е довела дотам, че
отдавна не е имало поръчки за резервни
части дори за всекидневното поддържане
на вагоните и локомотивите, камо ли за някакви основни ремонти.
Средната възраст на подвижния състав в БДЖ е 40 години, но както казват железничарите, няма стар влак, а зле или добре поддържан.
Занемарено е поддържането на подвижния състав. От проверките, които сме направили, установихме, че в последната година дори няма проведена обществена поръчка за доставка на резервни части за поддържане на локомотивите, каза за “24 часа” зам.-министърът на транспорта Красимир Папукчийски, който отговаря за жезниците.
От август 2021 г. до април 2022 г. са проведени 18 обществени поръчки в БДЖ, но нито една от тях не е за доставка на резервни части.
Има една-единствена поръчка за ремонт на локомотиви и тя е за машините по теснолинейката Септември – Добринище.
Липсата на ремонт на вагоните и локомотивите и дори на елементарни резервни части за всекидневната им поддръжка води драстично нарушаване на графика за движение
на влаковете. На практика едва 70% от него се изпълняват.
За миналата година закъснението на влаковете е 40 000 минути всеки месец, или между 1000 и 1800 минути среднодневно.
Изчислено в часове между 16 и 30 часа на ден са били закъсненията на пътническите влакове
Неустойките, плащани на Националната компания “Железопътна инфраструктура” (НКЖИ), са 150 000 лв.
Разходите за превозване на пътници с автобуси, които се наемат, когато влакът не може да продължи по маршрута си, са 660 000 лв.
През 2022 г. среднодневно са отменяни 40-50 пътнически влака
Средният недостиг на локомотиви за миналата година е бил 14 бройки на ден, а през април и май – дори 16.
Дори новите 15 локомотива на “Сименс”, които бяха доставени през 2019 г., се трошат.
Седемте смартрона на “Сименс” са били извън движение, стояли са като дълги огради в софийското депо.
Просто е липсвал договор за извънгаранционна поддръжка, което превръща в паметник всеки, който се повреди.
Ремонтът и поддържането на 50-те мотриси “Сименс”, които бяха доставени през 2004 г., също е замрели. Така се обезкървява паркът от влакове за пътнически превози.
Трагично е и състоянието на депата, в които се прави текущото поддържане. Липсват 320 души, които са напуснали. Тъй като всеки техник в депата отговаря за определен сегмент и при положение че няма резервни части, те предпочитали по-скоро да си тръгнат, отколкото да носят отговорност. Условията на труд са отчайващи, а заплащането – мизерно, 1000 лв. месечно.
Едва от есента на миналата година са
проведени 14 поръчки за избор на
изпълнител,
за да се осигури нормална поддръжка на всички вагони и локомотиви.
До март ще бъде стартирана поръчка за ремонт на 207 пътнически вагона. Тя е за модернизацията им – климатизация и изграждане на противопожарни системи във влаковите композиции.
За месец и половина са ремонтирани седемте повредени нови локомотива на “Сименс” и те вече са в движение.
В момента
недостигът на локомотиви е сведен до 0,68%
А пред депутатите министърът каза, че машините се гледат само на око дали са годни за движение всеки ден. За да се изолира субективният фактор, той е разпоредил да се купи нова техника за проверка на агрегати и кабели.
За депата е направена спешна програма за стартиране на процедури за подобряване на условията на труд.
А графикът на движението на влаковете се изпълнява 93%.