БСП Горанов
Снимка: БГНЕС

Горанов поиска промени в таксите за автомобили, за не станем гробницата на Европа

Нужни са промени в закона за местните данъци и такси свързани с данъците за колите и за имотите на физическите лица, каза в парламента министърът на финансите Владислав Горанов днес

Министърът отговори на въпрос на народния представител Цветан Топчиев относно законодателни промени в Закона за местните данъци и такси.

Облагането на МПС е тема, която трябва да бъде сериозно разгледана на базата на несъвършения модел от началото на века, посочи Горанов. Не се отчита екологичната тежест на автомобилите. Там има сбъркани стимули и допускаме да станем гробницата на Европа на стари коли, особено на дизеловите, подчерта той.

Има несъвършенства на облагането на имотите на физическите лица. Когато има ново строителство и сделка за имот, данъчните оценки се актуализират, но за други имоти данъчните оценки са далеч от пазарните, каза Горанов.

Трябва ни още малко време за анализ дали ще има великденски добавки към пенсиите

„Още малко време ни трябва за анализ на текущото изпълнение на бюджета, тъй като излизат постоянно нови ангажименти. Ангажимент беше поет към служителите на МВР. Постигнало се е споразумение и със служителите на съдебната охрана и на изпълнение на наказанията към Министерство на правосъдието. Трябва още малко време-въпрос на дни, за да преценим дали можем в рамките на гласувания закон за бюджет да се отпуснат подобни добавки“, поясни ресорният министър.

Относно това, че социалният министър Бисер Петков е коментирал, че ако има добавки ще бъдат около 40 лв., Горанов заяви-„Сигурно си има в бюджета тези пари, за да ги плати. Не му е работа на министър на Петков. Той по-скоро цитирал какво е било предишният път, когато са раздавани“.

Горанов коментира и темата за несъбираното ДДС. „Това е много голяма тема. Странно, че на фона на един отговор на НАП до едно юридическо лице с нестопанска цел се повдигна този дебат, тъй като ние в министерството го водим отдавна. Предприели сме доста законови промени, свързани с невъзможността некоректни търговци да избягват плащането на ДДС, прехвърляйки собствеността на малоимотни граждани и така премахвайки всякаква възможност държавата да си реализира приходите. Това, което НАП е предоставила като информация са доначислените, в резултат на дейността на НАП, допълнителни вземания по ДДС“, каза Владислав Горанов.

Той уточни, че иначе общият размер на ДДС, събран за 17-годишен период, е близо 200 млрд. лв. „ДДС-то е предмет на изключително голям натиск от страна на нелоялния бизнес, който се опитва да го задържи за себе си, тъй като той е прехвърляем данък и е лесно некоректният български търговец да реши, че данъкът му се полага на него. Това е ежедневна битка, която продължава да се води. Всяка година актуализираме законодателството така, че да намалим възможността за злоупотреби и прехвърляне на дългове на малоимотни и безимотни граждани. Първите законодателни промени на сегашния кабинет бяха в този смисъл. Имаме и значително разширяване на солидарната отговорност на търговци, управители“, подчерта финансовият министър.

Той поясни, че има ангажимент преди вписване да се извършва проверка от страна на НАП дали промяната на собствеността не води или не би довела до невъзможност държавата да реализира вземанията си. „Работим упорито в тази посока и от резултатите последните години се вижда, че този проблем намалява относително, въпреки че далеч не е изчерпан. Той е проблем за цяла Европа“, посочи Горанов.

Той заяви, че се обсъжда и въвеждане на изменения в Директивата по ДДС, която да даде възможност на държавите членки да прилагат допълнителни механизми, в това число, разширяване на обхвата на обратното начисляване и други, за да се избягват измамите с ДДС. Средно за Европа данъчният гап се измерва с около 20% или около 150 млрд. годишно губи Европа от ДС измами.

Горанов повтори, че битката с източване на ДДС е ежедневна битка, а изобретателността на тези, които искат да нарушат закона, е безгранична и затова, и изобретателността на НАП, и законодателя трябва да е на ниво.

- реклама -