Георги, Харвард, СМГ,

Голяма гордост! Ученик от СМГ – сред малцината приети в университета Харвард тази година

Български ученик е сред малцината приети в университета Харвард тази година.

Дванадесетокласникът Георги Илиянов Иванов от Софийска математическа гимназия „Паисий Хилендарски“ се подготвя в продължение на повече от година със своя ментор Луис Ломели за кандидатстването. Списание Forbes публикува класация на най-добрите университети през 2021 година и Харвард отново е на челна позиция.

Добрата новина Георги получава на 7 април т.г. като научава колко малък дял от всички кандидати са одобрени. Изглежда това е годината с най-труден прием в историята на висшето училище. През миналата година са кандидатствали общо 40 248 души, от тях са приети 2 015, което е 5% от всички апликанти. През тази година в Харвард са кандидатствали 57 000 души от цял свят като одобрените са едва 1 968 души или 3,4%. Този факт прави Георги и неговия ментор още по-удовлетворени от високия успех, който са постигнали.

По думите му успехът е резултат от много труд и усилия, положени не само от него, но и от неговото семейство, учители и наставници.

„Участвам в програма да обучение на по-млади ученици. Тази дейност беше финансирана от Американското посолство. Тя се фокусира върху преподаването на наука на над 700 деца”, разказа пред NOVA Георги Иванов. И добави, че след като завърши, ще се върне в България.

Не само добрият успех на Георги в училище, високите резултати от теста SAT или успехите, пожънати на международни състезания са нещата, които отличават ученика.

Неговото посвещение на дейности в гражданския сектор у нас и безусловното наставничество на неговия ментор Луис Ломели са факторите, които изиграват решаваща роля в успеха. Луис, американски гражданин, който живее в България от години, е бивш доброволец в Корпуса на мира на САЩ между 2011-2013 г, основател и директор на организация за младежко развитие Vox Tua и международен американски лагер Camp Golden Gate.

Историята на Георги и Луис разказва за това колко важно е за образователното развитие на всички ученици да бъдат част от менторска програма, която да ги подкрепя, овластява, кара да мечтаят и да превърнат идеите си в действия. Точно това направиха Георги и Луис и успяха пред един от най-добрите университети в света.

Двамата разбират, че България все още има много малък дял ученици, които искат да преследват кариера в т.нар. STEM[1] науки. Това е в най-голяма степен валидно за деца от семейства с ниски доходи или такива от малцинствен произход. Образователната система не е интерактивна и е базирана основно на теория, следователно не е в състояние да въвлича децата, да ги вдъхновява като оказва влияние върху бъдещите поколения. Освен това, в България липсва менторската култура, където учениците работят със свой наставник в подготовката им за големи начинания, а това е особено важно за подкрепа на непривилегировани деца в ранна възраст, особено в отдалечени райони.

За да се борят с тези явления у нас, Георги и Луис създадоха и приложиха проект за млади учени в отдалечени райони, подкрепен от Посолството на САЩ в България.

Георги е в ролята на мениджър на този пионерски проекта, който е с големи мащаби.

От м. март 2020 до м. март 2021 година двамата работиха със 700 деца между 1. и 4. клас в седем различни училища в откъснати райони. Основна част от заниманията с децата включват научни експерименти, обяснени и демонстрирани за деца, подкрепени с материали, които децата да ползват вкъщи със своите родители.

Успехът на проекта е неоспорим. Той отъпква пътя на други ученици като Георги, които искат да имат своя принос в социалното и образователно развитие на непривилегировани общности. Проектът също така даде видимост на менторската култура в училищата чрез личната история на Георги.

„Един от най-въздействащите уроци, които научих, е значението на менторството“, казва Георги.

„Да преподавам на всички тези млади хора ми донесе най-голямата радост. До момента аз имах ментори. С преподаването успях да върна жеста, като аз самият стана ментор на други и вдъхновя родители, учители, директори и ученици да възприемат и подкрепят менторските дейности като ключови за бъдещето на образователна система в България.“

Георги казва, че се надява да продължи да учи физика и в крайна сметка да допринесе за своята общност чрез наука и иновации.

––––

[1] STEM – Science, Technology, Engineering, Mathematics

- реклама -