Големите пътни ремонти в страната ще се извършват по схемата „сега – изостаналите, след май – останалите“.
Това посочи вицепремиерът Гроздан Караджов на заседание на Комисията по регионална политика. Пътищата ни са
в тежко и занемарено състояние,
но много нуждаещи се от ремонти отсечки са без строителни книжа и по тях не може веднага да започне да се работи, допълни още той.
„Единственото перо,
за което успях да се преборя
за повече средства, това е перото за основни ремонти. Както и да бъде фиксирана сумата за текущи ремонти. (…) За основните ремонти са ни необходими строителни книжа и може да направим такива ремонти само на онези започнати вече и недовършени или на онези, за които са приготвени книжа, но,
поради липса на финансиране
са изостанали през годината“, обясни министърът на регионалното развитие и благоустройството.
Той подчерта, че паралелно започва проектирането на нови пътища, като в момента, в който за даден участък излезе разрешение за строеж, веднага
ще се започва процедура по ЗОП.
Очаква се процесът да започне в рамките на месец.
„Оттук до месец май вероятно ще текат процедури по ЗОП“, каза Караджов, като посочи, че ще се работи по
публикувания от МРРБ списък
на пътища за основен ремонт.
По линия на текущите ремонти, вицепремиерът заяви, че ще се работи по ключовите индикатори, по които се оценяват „онези леки ремонти, които най-често наричаме „изкърпване“. През февруари приключва срокът по договора за зимна поддръжка на АМ „Струма“, стана ясно по време на изслушването.
„Ще преминем на
процедура по ЗОП, но тя е допрагова
и ще може примерно за 2 месеца да сключим договор да се продължи поддръжката или с нова фирма, или със сегашната“, обясни Караджов. През следващите месеци ще се проведат всички процедури по Закона за обществените
поръчки за ремонтите и поддръжката.
Ще се внесат законови текстове, които да формулират точно докъде е текущият ремонт и къде започва основният ремонт, ще се прецизира кое влиза в договорите за текущ ремонт и кое за основен.
Ако се поправят 100 дупки
по един път, това ще е основен ремонт, защото се е нарушила конструкцията му.
Това стана ясно от отговора на министър Гроздан Караджов на питане от ПГ на ГЕРБ/СДС за поддръжката на пътищата в страната по време на контрола в ресорната парламентарна комисия.
Зимното поддържане
е включено в договорите и по време на служебното правителство договорите са били анексирани. Сега ще се премине отново по процедура по ЗОП и ще се сключи договор, като зимното поддържане ще продължи. В следващите два месеца ще се проведат всички процедури по ЗОП както на текущ ремонт и поддръжка, така и за основен ремонт, обясни Гроздан Караджов.
Много малко са
осигурените средства за свлачища
– 1 800 000 лв., което е крайно недостатъчно, за да се овладеят по-сериозните свлачищни процеси, уточни Караджов в отговор на въпрос от ПГ на БСП.
„Разчиства“ ли се системата на МРРБ
От ДПС запитаха дали и в какъв мащаб са се случвали уволнения в регионалното министерство и в свързаните с него дружества, включително – ВиК Холдинга.
„Смятам, че уволненията не бива да идват по ничия външна идеи, а по преценка на хората, които сме натоварени да преценяваме работата. (…) Лично аз до сега съм уволнил много малко хора, а и то след като съм се убедил, че или не могат да тичат с темпото, с което бих искал да се движат и да работят оттук нататък или меко казано съм временно или за постоянно недоволен от тяхната работа“, отговори Гроздан Караджов.