Айфеловата кула

Франция оглави годишната класация на най-влиятелните държави

Франция за първи път оглави класацията „Софт Пауър 30“ на страните с най-голямо влияние, постигнато с невоенни средства. Индексът се основава на критерии като откритост и толерантност, но се вземат предвид също и външната политика, културата, образованието, дори и кулинарията, пише вестник „Фигаро“.

След като през 2015 г. бе четвърта, а през 2016 г. – пета, тя победи Великобритания, САЩ, Германия и Канада, показва класацията на британската компания за политически консултации „Портланд комюникейшънс“.

Класацията се основава на няколко ключови критерии като международния авторитет на страната, нейната дипломатическа мрежа, влиянието в интернет и отношението към чуждестранните туристи.

Изкачването на Франция на челната позиция отчасти се обяснява с динамиката, която се влива с избора на 39-годишният центрист и проевропеец Еманюел Макрон за президент.

МакронТози подход в международен план, обаче, не би бил възможен без историческата доминация на страната и без нейната дипломатическа мрежа, която се смята за една от най-развитите в света.

Освен това, Франция остава особено привлекателна туристическа дестинация. Миналата година тя е била посетена от 82,5 милиона туристи, въпреки атентатите от 2015 г. досега, които отнеха живота на близо 230 души, подчертават авторите на изследването.

Появата на Доналд Тръмп на власт, според тях, обяснява защо САЩ отстъпиха първото място, което заемаха през 2016 г. Те вече са трети в списъка.

Великобритания запазва второто място, след като миналата година отстъпи челната позиция заради Брекзит и несигурното си бъдеще след излизането от Европейския съюз.

Последните в списъка се оказаха Бразилия заради редицата корупционни скандали и Турция заради опита за преврат от 15 юли миналата година и последиците след него.

Концепцията „Софт пауър“ (soft power или нежна сила) е въведена от професор Джоузеф Най от Харвардския университет в книгата му от 1990 г. и показва способността да привличаш повече чрез убеждаване, отколкото чрез принуждаване (hard power) с военно надмощие или пари.

- реклама -