бизнес, работодатели, антикризисен план, държавата, борси , срив криза ликвидност предприятия

Финансов анализатор за FN: Пазарите игнорираха риска, трябва спешна ликвидна подкрепа за предприятията

В четвъртък шефът на Европейската централна банка обяви мерки за париране на последствията за икономиката от пандемията от коронавирус.

Кристин Лагард обеща на фирмите, банките и държавите подкрепа, която да подпомогне преодоляването на кризата в световен мащаб. Какво означава това? Готови ли сме за рецесията и какво всъщност е тя?

Кристин Лагард, ЕЦБ, ЕП

С тези въпроси се обърнахме към финансовият анализатор Бисер Манолов. И още – вижте в интервюто!

– Може ли да преведете за неспециалистите какво всъщност представляват обявените от ЕЦБ  мерки?

Европейската централна банка се опитва да подобри ликвидността, достъпа до свеж ресурс или иначе казано кеш. Защото това, което се случва рязко ще ограничи функционирането на нормалните парични потоци. ЕЦБ се намеси агресивно точно поради тази причина – да поддържа висока ликвидност. За малките компании достъпът до ликвиден ресурс е жизнено важен в момента. Ключовата дума е „ликвидност“. Т.е. малки и средни предприятия да имат максимално облекчен достъп до ресурс за ликвидна подкрепа, иначе ще фалират. В частност Банката за развитие трябва да въведе преференциални условия за ликвидна подкрепа на малки и средни предприятия, много бързо и с държавна гаранция, защото търговски банки функционират проциклично – т.е в условия на криза те ограничават дейността си.

еврото

– Защо въпреки мерките на ЕЦБ четвъртък беше обявен за денят с най-тежкия срив на борсите от 1987 година?

Да, така е. Защото това е индикаторът на страха удари тавана. Понижената лихва няма как да спре пазарите от обезценка. Като цяло паричната политика на централната банка наду огромни ценови балони през последните години. Коронавирусът само отпуши целия процес по неговото спукване. Ето как може да се обясни : Ако имаш пълно каско на колата и катастрофираш, ти знаеш, че някой друг носи риска и няма да те е толкова яд. Пазарите бяха игнорирали риска, защото централните банки бяха абсорбирали целият този риск. Всички си мислеха, че Централните банки са всесилни. Е, оказа се че не е така, затова говорим. От дълго време финансовите пазари тотално игнорират риска. Финансово състояние на фирмите няма никакво значение, всички се финансират на почти нулеви лихви, което е разрушително.  

– Какво представлява рецесията и може ли да се направи прогноза до кога ще продължи?

–  Рецесия ще има. Потреблението е ударено в момента, а то е в основата на икономическия растеж., Още не са публикувани мартенските данните за глобалната икономиката , даже и за февруари. Всички в момента се кръстят да са „по-меки“, но това няма как да стане. В частност: Рецесията означава рязко намаляване на Брутния вътрешен продукт (БВП) до отрицателни стойности за три последователни месеца.

Защо е важен БВП? Защото държавния бюджет се прави на база на него. БВП представлява всички стоки и услуги, които се произвеждат в една държава за една година. И в момента, в който БВП се свие, в държавата ще има много по-малко приходи и съответно трябва да намали и разходите си, вкл. и социалните. Ще се отворят бюджетните дефицити и ще се увеличи държавния дълг.В условия на рецесия протича процес на ребалансиране на икономиката. Това означава, че който е финансово стабилен, който може да прави бизнес, който е устойчив и може да работи в тази среда – той ще издърпа другите. Прогнозата ми е, че между шест и девет месеца ще продължи тази ситуация. Хората трябва да бъдат спокойни, просто трябва да знаят какво се прави в условията на рецесия, а това е ефективност разходите.

– Защо твърдите, че рецесията е полезна за икономиката?

– Рецесията е нещо като „икономическа диета“. Много напълняхме, станахме неустойчиви. Отесняха ни дрехите. Това е – малко диета е необходима Този, който може да прави истински бизнес ще отхапе пазарен дял. Тези, които са поемали прекомерен риск ще имат проблеми.. Сега влизаме в един болезнен цикъл, от който някои ще излязат по-силни..

 

 

 

- реклама -