БДЖ

Европейската комисия одобри държавната помощ за БДЖ

Европейската комисия одобри мерките на България в подкрепа на държавната компания БДЖ. Мерките отговарят на правилата на ЕС за държавна помощ, сочи съобщение на сайта на Еврокомисията.

Мерките на българската държава ще позволят на дружеството да се справи със своя дълг, без да нарушава конкуренцията на пазара, посочват още от комисията.

През 2011 година България представи на ЕК плана си за преструктуриране на БДЖ за оценка съгласно правилата на ЕС за държавните помощи. Първоначалният план включваше няколко мерки, които биха могли да дадат икономическо предимство на компанията и да включват държавна помощ по смисъла на правилата на ЕС.

БДЖ е единственият доставчик на пътнически, железопътни услуги в България. Компанията има финансови затруднения от няколко години, припомня се в съобщението на Еврокомисията.

Министър Московски: Одобрената от ЕК държавна помощ за БДЖ е доказателство за доверието в политиката, която реализираме

Одобрената от ЕК държавна помощ за БДЖ е доказателство за доверието в политиката, която реализираме. Това съобщи на живо във Фейсбук министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски.

„От днес имаме официално получена информация от ЕК за одобряване на държавната помощ за БДЖ в размер на 232 млн. Това беше изключително дълъг процес. Отне почти 2 години на екипа на БДЖ и на Министерство на транспорта, за да получим тази нотификация. Искам да благодаря на всички колеги. Това е едно доказателство, че всички експерти от ЕК, всички фактори, от които зависи оздравяването на Българските железници на европейско ниво, повярваха на мерките, които прилагаме, на политиката, която реализираме, на всички непопулярни действия, които бяха необходими, за да се стабилизира финансово дружеството в нивото, в което е в момента“, обясни министър Московски.

„Именно заради това те се съгласиха на тази нотификация. Това, разбира се, беше и задължителното условие, при което дори и от някъде да бяхме осигурили финансов ресурс без тази нотификация нямаше да имаме право да го предоставим на железниците, за да могат да погасят по-голямата час от задълженията си. Оттук нататък предстоят важни разговори с министъра на финансите, ще запозная и министър-председателя със ситуацията. Вероятно ще разчитаме да бъде осигурен този финансов ресурс. Но както сме заявявали за нас решението е през авансовото плащане за концесията на летище София“, коментира той.

„Молбата ми ще бъде към министъра на финансите да може да го осигури в кратки срокове, а след това да си го възстанови, когато концесията стане факт. В процеса нотификация са заложени абсолютно всички параметри, които извън погасяването на дълговете дават възможността БДЖ да бъде оздравено“, допълни Ивайло Московски.

По думите му цялата концепция по бъдещето на БДЖ е в аргументите, които сме дали към ЕК, така че екипът, който управлява БДЖ трябва да продължи в същата посока.

„Тази сума не покрива изцяло задължението. Покрива например голямата тема с така наречените облигационери, където БДЖ плаща най-висока наказателна лихва. Ако този дълг бъде покрит вече с разрешената държавна помощ на БДЖ ще останат оперативен тип зами, които не би трябвало да е проблем компанията да погасява, а и ще имат реалната възможност на база бъдещи приходи от капиталов трансфер за 5 или 7 години да започнат и процедура за закупуване на нови влакове. Надявам се в рамките на края на лятото или есента такава процедура също да бъде факт“, каза още транспортният министър.

- реклама -