Евродепутатът Андрей Новаков пред FN: Очакваме протеста на превозвачите да повлияе на гласуването на пакет „Мобилност“

Андрей Новаков

Утре сутрин тесните брюкселски улици, водещи към сградата на Европейския парламент ще бъдат изпълнени от български камиони. Тогава в Транспортната комисия на ЕП ще се проведе гласуването на т.нар. пакет “Мобилност“, срещу който негодуват българските превозвачи, подкрепени от техни колеги от Румъния, Литва, Унгария и Полша. На протеста ще присъства транспортния министър Росен Желязков, който ще бъде там за да подкрепи превозвачите от името на българското правителство.

Родни европейски депутати също ще бъдат там. Един от тях – Андрей Новаков миналата година пропътува пътя от Холандия до България в ТИР-а на родния шофьор Сюлейман, за да докаже несъстоятелността на лансираната от Макрон политика.

Защо той намира за чиста форма на протекционизъм разпоредбите от пакет „Мобилност“ и какви са шансовете на България да блокира неговото приемане – вижте в интервюто с най-младия депутат в Европарламента.

Какви основно са очакванията ви от предстоящия протест, какво се надявате да постигнете?

Първо ясно да изпратим послание, че сме непримирими в позицията си, че този пакет е несправедлив във вида, в който е в момента. И считам, че трябва да използваме изконното си право да покажем по мирен начин и чрез протести, че не сме несъгласни с него. Това е причината лично аз да изляза и да подкрепя българските шофьори в техния протест в Брюксел. Предполагам, че и други колеги ще откликнат.

Какви са механизмите да накарате евродепутатите да вникнат в същината на проблема, а не да гласуват механично по държави или по политическа воля на партията си? Очаквате ли да повлияете индивидуално на лица, които да гласуват по различен начин?

Очаквам безспорно протеста да има влияние върху колегите в европарламента, тъй като със сигурност когато на влизане за работа видиш 600 човека да протестират срещу нещо, което си готов да подкрепиш е напълно естествено да промениш позицията си. Дори това да не сработи, ние българите, които работим по темата сме готови с внасянето на алтернативни текстове, така че по всички възможни начини да се опитаме да смекчим този пакет и да го направим по приемлив за българските превозвачи. Така, че от една страна се надяваме протеста да окаже влияние, но от друга правим всичко възможно, което правилата на парламента ни позволяват да внесем такива изменения, които да са в унисон с българския интерес.

Има ли шанс решението да бъде отложено за следващия парламент и какви са гаранциите, че пакетът няма да бъде гласуван в този си вид и при новия мандат на ЕП?

Това е една от възможностите, защото Европейския парламент на практика ще работи може би до края на март. В повечето държави някъде по това време ще започнат предизборните кампании, така, че не очаквам да има активна политическа работа на парламента в Брюксел след март месец.

Това означава, че дори пакета да мине през пленарната зала, нищо няма да е окончателно. Предстоят преговори между Европейския съвет, Европейската комисия и Европейския парламент. И едва след това когато има постигнати компромисни текстове и решение на трите институции, ние трябва да го гласуваме отново в парламента. Ако няма време за това, то би трябвало същия проект на регламент да остане за следващия мандат, когато обаче най-вероятно ще има други евродепутати, други комисари, нова комисия с нови приоритети и това означава отлагане на този пакет за неопределено време. Наред с това съм длъжен да кажа, че това ще са преговори, които ще се водят под председателството на Румъния, която е единомислеща с нас по отношение на този пакет. Това са все неща, които са в наша полза.

По своята същност идеята на пакета е да пази правото на нормален труд и заплащане на превозвачите. Принципът „равно заплащане за един и същи труд, на едно и също място“, обаче притеснява нашите превозвачи. А Макрон говори за дъмпинг на услугите – т.е. че източноевропейските фирми подбиват пазара на западните си колеги. Къде е истината?

Андрей Новаков, A.L.E.C.O, програма предприемачиПрикритите цели на този пакет под формално повече социални права и равенство за хората всъщност е протекционизъм според мен. Защото, когато чужди фирми се възползват от общия пазар и справедливо, законно и легално работят в България, като се започне през банки и хранителни вериги и какво ли още не, това е съвсем наред.

Когато обаче български транспортни фирми се възползват от същия този единен пазар и работят на конкурентни начала с всички останали в Европа и са по-добри от тях, то тогава то е дъмпинг. Ами, не го разбирам този морал, като по тук по никакъв начин не давам никакви квалификации на който и да е президент. Тук говорим само за пакет „Мобилност“, с който аз не съм съгласен. Така че не приемам тази цел за социално равенство, особено когато трябва да кажем социално равенство, което излага на риск от фалит цели компании, което означава, че вместо да създадеш по-добри условия за шофьорите, ще ги оставиш без работа.

Има ли шанс България да блокира приемането на пакета?

Това е нашата цел, за това работим ние евродепутатите. Разбира се след това и България като член на Съвета ще има право на мнение по време на трилозите, така че имаме доста възможности до края. Плюс това можем да внесем и в съда този пакет и да сезираме Европейския омбудсман.