мандати

Евробарометър: Евроизбирателят – млад и мотивиран

Европейският парламент публикува първите резултати от проучване на Евробарометър, проведено след изборите.

Значителен ръст на гласувалите млади хора с проевропейско мислене на отминалите европейските избори показва задълбочено проучване на Евробарометър във всички 28 държави членки. Проучването е проведено в седмиците след изборите и в него взеха участие близо 28 000 граждани от целия ЕС.
Подкрепата на гражданите за Европейския съюз запазва най-високото си равнище от 1983 г. насам: 68% от респондентите (+1 процентен пункт в сравнение с февруари / март 2019 г.) казват, че тяхната страна е спечелила от членството си в ЕС.

Най-висока избирателна активност от 1994 г. насам.

Общата избирателна активност на европейските избори през 2019 г. се е увеличила с 8 пункта до 50,6%. Това води до обръщане на тенденцията на намаляване на избирателната активност на европейските избори за пръв път от 1979 г. насам. Най-значително увеличение на гласоподаватели  е регистрирано в Полша, Румъния, Испания,  Австрия.

Ръст с 50% на избирателната активност сред младите

Резултатите от проучването сочат, че именно младите хора в Европа са довели до повишаване на избирателната активност: 42% от 16/18-24-годишните респонденти споделят, че са гласували на европейските избори. Това означава, че участието на младите хора се е увеличило с 50% в сравнение  с 2014г., когато е била 28%. Ръст има и в избирателната активност във възрастовата група 25-39 години. Тя е нараснала от 35% (2014г.) на 47%.

Изпълнение на гражданския дълг е най-честият мотив за гласуване на евроизборите.

Сред причините да гласуват на европейските избори през 2019 г., 52% от избирателите посочват гражданския дълг като основна причина. Следващ мотив е, защото подкрепят ЕС или защото смятат, че могат да променят нещата чрез гласуване.

Най-важните теми, които са повлияли на решението на гражданите да гласуват са икономиката и растежа (44%), климатичните изменения (37%), както и правата на човека и демокрацията (37%).

- реклама -