ЕС въвежда цифрови шофьорски книжки, 2 години изпитателен срок за младите водачи
В Брюксел Европарламентът и Съветът се споразумяха за нови правила за шофьорска книжка.
Тя ще бъде достъпна и на смартофни. Въвежда се и минимум две години изпитателен срок за
новите шофьори.
Споразумението за актуализиране на директивата на ЕС за шофьорски книжки, постигнато рано
сутринта във вторник, има за цел да подобри пътната безопасност в Европа, където почти 20 000
души загиват по пътищата годишно.
Цифровата шофьорска книжка, налична на смартфон с технология за дигитален портфейл в целия ЕС,
ще стане основният формат в европейските страни според новите изисквания. Държавите членки ще
разполагат с пет години и шест месеца след влизането в сила на новите правила, за да приложат това.
Въпреки това евродепутатите увериха, че водачите ще продължат да имат правото да изискват
от властите да имат и физическа шофьорска книжка.
За първи път правилата на ЕС ще определят изпитателен период от най-малко две години за
новите шофьори. Начинаещите шофьори ще подлежат на по-строги правила и санкции за
шофиране в нетрезво състояние, както и при неизползване на обезопасителни колани и детски
предпазни системи.
Евродепутатите осигуриха в текста насърчаване за страните от ЕС да следват политика на нулева
толерантност към алкохола и наркотици.
За да се намали недостигът на професионални шофьори, минималната възраст ще бъде намалена
от 21 на 18 години, а за свидетелство за управление на автобус от 24 на 21 години, при условие че
кандидатът притежава сертификат за професионална компетентност. Страните от ЕС могат да
позволят на 17-годишни да управляват камион или микробус на тяхна територия само ако са
придружени от опитен шофьор. Тази система от придружени водачи ще се прилага по-широко
в ЕС и за шофьорите на леки автомобили.
Преговарящите се съгласиха шофьорските книжки да са валидни 15 години за мотоциклети и
автомобили. Страните от ЕС могат да намалят този период до 10 години, ако лицензът може да
се използва като национална лична карта, докато лицензите за камиони и автобуси ще трябва
да се подновяват на всеки пет години. Страните от ЕС могат да съкратят валидността на
шофьорските книжки на по-възрастните шофьори (на 65 и повече години).
Преди да му бъде издадена първа книжка, водачът трябва да премине медицински преглед,
включително за зрение и сърдечно-съдово състояние. Въпреки това, за шофьори на автомобили
или мотоциклети страните от ЕС могат да изберат да заменят медицинския преглед с формуляри
за самооценка или, в случай на подновяване на шофьорска книжка, с други алтернативни мерки.
По инициатива на евродепутатите националните власти ще бъдат насърчавани да повишат
обществената осведоменост относно минималните стандарти за физическа и психическа годност
за шофиране.
Страните от ЕС ще разполагат с четири години, за да въведат новите разпоредби в националното
законодателство и да се подготвят за прилагането им.