ЕС въвежда цифрови шофьорски книжки, 2 години изпитателен срок за младите водачи

ЕС въвежда цифрови шофьорски книжки, 2 години изпитателен срок за младите водачи

В Брюксел Европарламентът и Съветът се споразумяха за нови правила за шофьорска книжка.

Тя ще бъде достъпна и на смартофни. Въвежда се и минимум две години изпитателен срок за

новите шофьори.

Споразумението за актуализиране на директивата на ЕС за шофьорски книжки, постигнато рано

сутринта във вторник, има за цел да подобри пътната безопасност в Европа, където почти 20 000

души загиват по пътищата годишно.

Цифровата шофьорска книжка, налична на смартфон с технология за дигитален портфейл в целия ЕС,

ще стане основният формат в европейските страни според новите изисквания. Държавите членки ще

разполагат с пет години и шест месеца след влизането в сила на новите правила, за да приложат това.

Въпреки това евродепутатите увериха, че водачите ще продължат да имат правото да изискват

от властите да имат и физическа шофьорска книжка.

За първи път правилата на ЕС ще определят изпитателен период от най-малко две години за

новите шофьори. Начинаещите шофьори ще подлежат на по-строги правила и санкции за

шофиране в нетрезво състояние, както и при неизползване на обезопасителни колани и детски

предпазни системи.

Евродепутатите осигуриха в текста насърчаване за страните от ЕС да следват политика на нулева

толерантност към алкохола и наркотици.

За да се намали недостигът на професионални шофьори, минималната възраст ще бъде намалена

от 21 на 18 години, а за свидетелство за управление на автобус от 24 на 21 години, при условие че

кандидатът притежава сертификат за професионална компетентност. Страните от ЕС могат да

позволят на 17-годишни да управляват камион или микробус на тяхна територия само ако са

придружени от опитен шофьор. Тази система от придружени водачи ще се прилага по-широко

в ЕС и за шофьорите на леки автомобили.

Преговарящите се съгласиха шофьорските книжки да са валидни 15 години за мотоциклети и

автомобили. Страните от ЕС могат да намалят този период до 10 години, ако лицензът може да

се използва като национална лична карта, докато лицензите за камиони и автобуси ще трябва

да се подновяват на всеки пет години. Страните от ЕС могат да съкратят валидността на

шофьорските книжки на по-възрастните шофьори (на 65 и повече години).

Преди да му бъде издадена първа книжка, водачът трябва да премине медицински преглед,

включително за зрение и сърдечно-съдово състояние. Въпреки това, за шофьори на автомобили

или мотоциклети страните от ЕС могат да изберат да заменят медицинския преглед с формуляри

за самооценка или, в случай на подновяване на шофьорска книжка, с други алтернативни мерки.

По инициатива на евродепутатите националните власти ще бъдат насърчавани да повишат

обществената осведоменост относно минималните стандарти за физическа и психическа годност

за шофиране.

Страните от ЕС ще разполагат с четири години, за да въведат новите разпоредби в националното

законодателство и да се подготвят за прилагането им.

- реклама -