Емо Фитипалди – мит, легенда, човек

Емерсон Фитипалди е роден на 12 декември 1946 г. в Сао Пауло, Бразилия. Израства в семейството на спортния журналист Уилсън Фитипалди и руската емигрантка от полски произход Жозефа Войчиечовска.

На 14 годишна възраст започва да кара мотори.

Две години след като Емерсон се качва на мотора, брат му петърпява тежка катастрофа с мотор. По чудо след инцидента се измъква почти невредим. Вследствие от това и двамата решават да се преместят в по-сигурните автомобилни състезания.

Първото им участие е в картинг надпреварата на Бразилия през 1964 г. Година по-късно Емерсон печели титлата на Бразилия за пилоти до 21 г.

Отбори от Формула 3 започват да му предлагат добри оферти, за да се състезава за тях. Младият Емерсон приема една от тях и се премества да живее и да работи в Европа.

Формула 1

Първото участие на Емерсон във Формула 1 е през 1970 г. във Великобритания с екипа на Лотус. Същата година печели и първата си победа в САЩ. Първата си титла печели, когато е на 25 години и 273 дни. С това става най-младият шампион във Формула 1. Рекорд, който е подобрен след 34 години, през 2005г. от Фернандо Алонсо.

В най-престижното автомобилно състезание в света Емерсон се състезава 10 години. става два пъти световен шампион – през 1972 г. с отбора на Лотус и през 1974 г. с отбора на Макларън.

Емо, както го наричат феновете, продължава състезателната си кариера в сериите Индикар в САЩ. Бързо добива статут на легенда. Има цели 14 сезона, от които печели и една титла.

Спортната му кариера приключва през 1996 г. след цели 30 години на висока скорост по пистите в цял свят.

Фитипалди има 339 старта, 23 пол позишъна и 36 победи.

През 2005 г. става собственик на бразилския отбор А1GP. Освен това той често коментира състезания от Фомула 1 за различни медии.

„Дали пилотът е робот? Или истинска личност?”

Вече извън пистите Емерсон Фитипалди обяви, че съвременните пилоти във Формула 1 са се превърнали в „роботи”. Тъй като отборите и спонсорите постоянно се опитват да не им позволят да бъдат самите себе си.

От години насам отборите и шефовете на Формула 1 полагат сериозни усилия, за да подобрят имиджа на пилотите, но според Емо медиите не приемат добре трансформацията на звездите.

„Ако има една дума, която трябва да бъде приложена към съвременните пилоти, то тя е: свобода. В Щатите всеки говори за свободата на словото и тя е нещо важно.“

„Но ако си пилот на Ferrari преди всяка пресконференция ти казват: „не можеш да говориш за това, не можеш да обсъждаш онова”. Това са пълни глупости!

През последните години феновете заявяват, че искат пилотите да са по-отворени и честни в отношенията ни с публиката. Според Фитипалди, самите пилоти не са виновни, тъй като на практика те не контролират поведението си.

„Нико Розберг трябва да може да каже: „Mercedes днес ми провалиха състезанието, тези проклети хора ме провалиха!” – образно обясни Фитипалди.

„Пилотите трябва да покажат, че са личности“

„Според мен, връзката между пилотите и публиката трябва да е по-силна.”, убеден е Фитипалди. Според него такава промяна е възможна, ако отборите и спонсорите си позволят да не обръщат толкова много внимание на това, което говорят пилотите или пък се научат да понасят негативни коментари.

„Когато аз бях пилот имах 20 години рекламни отношения с Philip Morris и знаех какво да кажа – даде пример бразилецът. – Но имах свободата да говоря каквото искам. Имах възможност да изразя себе си, имах свобода на словото, а това е много важно.

„Атмосферата в спорта не може да страда от това какво могат и какво не могат да говорят пилотите.”

Емерсон Фитипалди и неговите суперколи.

Легендарният състезател основава Компанията Fitipaldi Motors, която произвежда суперколи. Всяка една от тях струва 1,5 млн. долара. Всяка от машините изглежда по различен начин, като цветовите комбинации не се повтарят.

Купето на EF7 е произведено от фиброкарбон, като общото тегло на автомобила е около 1000 килограма. За задвижването отговаря атмосферен V8 мотор с мощност 600 конски сили.

„Колата, която правя, ще е лесна за каране, ще прощава грешки и дори по-неопитни шофьори ще могат да ѝ се насладят“, споделя Фитипалди.

- реклама -