документацията , Вера Су, кораб, унищожена,

Експерти: Реакцията на държавата по случая „Вера Су“ беше твърде бавна

21 дни след засядането на кораба „Вера Су“ край Камен бряг – какви са грешките на морските служби и министерствата – темата пред БНТ коментираха кап. Николай Апостолов – бивш директор на „Морска администрация“ и инж. Мартин Янев, изпълнителен директор на фирма за комбинирани превози.

Двамата експерти са категорични в мнението си, че основната грешка на българските власти е, че не са се качили веднага, за да вземат дневника на кораба.

На въпроса дали е възможно вече да са променени данните в кораба, те заявиха – със сигурност, да, напълно е възможно.

България не може да не изпълни правото на преминаване на търговски кораби през нашите води, категоричен е кап. Апостолов.

Според него, след като екипажът вече е разпитан, случаят може да се разследва в 4 направления:

човешка грешка
технически проблем
лоши метеорологични условия
медицински причини – ако някой е паднал на мостика и не е могъл да си свърши служебните задължения
Метеорологичните условия в случая са били прекрасни. Виждайки часовия период – от 4 без 10 до 4 и 20, това е рано сутринта, може да се предполага, че някой е отишъл да вдига, но не се е качил на мостика, обясни кап. Апостолов.

Не можем да кажем дали Гранична полиция и Морска администрация не са били там, при всички случаи е направен оглед, смята той.

Това, което се говори в публичното пространство, че корабособственикът бави решенията и конкретните действия, поставя нашата администрация в една ситуация, в която трябва да се спазва международното законодателство, но и да се действа бързо. Ние нямаме точно разписани стъпки за бързи действия в такава ситуация, смята инж. Мартин Янев.

Това е мултидисциплинарен казус и няма разписание от кои конректни области да се привличат експерти, допълни той.

Лошото време отложи разтоварването на заседналия кораб

Капитан Апостолов обясни, че не може да се отнеме правото на корабоственика да си определи спасителя, тоест салвидж компанията.

По моя информация, са водени разговори с представители на корабособственика и застрахователя, допълни той.

Относно разтоварването на торовете в кораба, инж. Янев обясни, че трябва да се прецени кое е по-малкото зло – евентуална екологична катастрофа в морето или евентуална природна щета на брега, кое е по-малко безопасно.
Каквото и действие да трябва да се предприеме, винаги ще има недоволни, допълни инж. Янев.

А според бившия екоминистър Емил Димитров цялата вина е на служебния министър на транспорта.

„Министърът на транспорта носи цялата отговорност за ситуацията с „Вера Су”. За екологичното замърсяване отговаря МОСВ. Те не са взели придънни проби под кораба, за да се види, че е многократно замърсено”, коментира Димитров пред Нова телевизия.

„Черно море е понесло много, ще понесе и това. Дали туризмът и риболовът ще го понесат, е друга тема”, добави той.

Той беше категоричен, че е пропуснато много време, в което е можело да се действа адекватно в ситуацията със заседналия кораб.

„Първият път е имало опит тайно през нощта корабът да се разтовари. След като е бил заседнал, са се опитали да го облекчат, за да добие плаваемост и да олекне. Изхвърляли са всичко набързо, за да може по-бързо да стане по-лек. Не са отчели обаче факта, че отстрани има баластни резервоари, които са отежнили кораба. Той пътува и пълен, и празен. Когато е празен има такива резервоари, който се пълнят с вода, за да има по-голяма плаваемост. Пет от тях сега са повредени и са пълни с вода. Когато е заседнал – задницата му се вижда, че е по-високо”, обясни още той.

И добави: „Към момента корабът не е толкова опасен. Това, което изхвърляха, не е толкова опасно. Спукани са само баластните резервоари. Корабът все още е в изправност”.

- реклама -