Струма, катастрофа, автобус, трагедия

Експерти: Има куп нередности по фаталния участък от АМ „Струма“

Множество проблеми с пътната маркировка и защитните съоръжения установиха експерти от Европейския център за транспортни политики при измервания на терен след тежката катастрофа на АМ „Струма“. Това заяви пред БНТ председателят на неправителствената организация Диана Русинова.

Измерванията вчера показали, че котешките очи в този пътен участък са корозирали, а светлоотразителността им е нулева – тоест през нощта те не се виждат. Степента на задържане на еластичната ограда е доста ниска. Пътната маркировка в отделни участъци липсва, а в други е с доста ниски светлоотразителни качества и на практика на тъмно е невидима, каза още Русинова.

Типът мантинела, завършващ с така наречената „рибешка опашка“ пък е опасен и отречен от пътните експерти по света като в Германия, например, дори е забранен, допълни Русинова. Тя изтъкна, че има други видове мантинели с осъвременени съоръжения като буфери, терминали и така нататък, които при удар се свиват като хармоника и биха могли да задържат превозно средство.

Според председателят на Европейския център за транспортни политики е странно защо е проектирано уширение в крива на пътния участък.

В „Денят започва“ Русинова заяви, че от вчера са получили над 100 сигнала от граждани, които се оплакват точно от този участък на АМ „Струма“, както и от насрещното пътно платно, където пък има обратни виражи.

Според нея в България има системен проблем и държавата не е в състояние да осигури пътна безопасност, нито да спази ангажиментите си към европейското законодателство.

Тя прочете сигнал от служител на ДАИ, според който дежурните инспектори били инструктирани да не възпрепятстват излизащите незаконно на магистралата камиони от близка кариера. От организацията щели да пратят сигнала в прокуратурата.

АМ „Струма“ е много критикувана. Тя е проектирана отдавна и има разлики в правилата от тези на Европа. Това коментира по повод тежкия инцидент доц. д-р инж. Ивайло Иванов, декан на Факултета по транспортно строителство, УАСГ.

Когато е била строена, магистралата е съответствала на нормите, но за 20 години са се променили много неща – появиха се нови, по-мощни, бързи автомобили, съответно понякога се създават предпоставки за трагични произшествия, обясни доц. Иванов.

Безопасността във всяка една сфера има три компонента – правила, тяхното спазване и изпълнение и контролът им. Скъсали се връзката между тези компоненти винаги следва трагедия. Има и още един – образованието. Хората, които се занимават с една дейност трябва да са знаещи и да имат натрупан опит още от училищната или студентската скамейка. Така ще могат да приложат всички тези знания, особено що се касае за пътната безопасност, допълни той.

Според доц. Иванов младите хора се ориентират към по-леките професии.

Да си пътен проектант е изключителна отговорност и изисква много учене. Малко студенти записват тази специалност и това довежда до недостиг на инженери, до това хора, които не са учили транспортно строителство, да работят в строителни и проектантски фирми.

Вместо на прима виста да изискваме оставките на хората, трябва да помислим защо не са успели да си свършат работата и дали ние като общество и експерти не можем да им помогнем по някакъв начин, коментира от своя страна инж. Христо Грозданов, експерт по пътна безопасност.

„На този етап е трудно да се каже каква е причината за тази трагедия, но най-вероятно ще се окаже, че тя не е само една. Има комплекс от причини – от безхаберието не само от страна на нашата държава, а и от цялата обстановка що се касае до пътна безопасност, обучение на шофьори, изпити и всичко останало”, заяви от своя страна пътният експерт Красимир Георгиев пред NOVА.

„Ако на мястото на инцидента имаше ясна правилно поставена и отговаряща на българките и европейските стандарти маркировка с насочващи стрелки най-вероятно водачът нямаше да се заблуди, че най-дясната лента продължава вдясно”, каза още той.

Според инж. Владимир Жиянски има два фактора, довели до трагедията.

„Единият е отсъствието на магистрално осветление. Това е национален проблем. Втората причина е т.нар. „еластична ограда”. Доказано е, че тя е вредна. Това е причината за трагедията в Своге. Тогава загинаха 20 души, а сега са 45. Причината е същата”, коментира той.

Жиянски е категоричен, че трябва да бъде направен одит на цялата пътна мрежа.

„Трябва всички да си направим изводите как да не се стига до подобни инциденти. На първо място безопасността в инфраструктурата трябва да бъде изведена като основен приоритет. Освен това трябва да има планиране и финансиране. Пътното поддържане е основният фактор, касаещ безопасността”, посочи Николай Иванов.

- реклама -