сън

Експерт: Липсата на сън ни убива

„Катастрофална епидемия от загуба на сън причинява потенциално опасни болести“, обяснява водещ експерт.

В интервю за The Guardian проф. Матю Уокър, директор на Центъра за изследвания на човешкия сън в Калифорнийския университет, Бъркли, разказва, че широкоразпространената липса на сън засяга всеки аспект от нашата анатомия.

сън

Проблемът обаче не се възприема сериозно от политици и работодатели, според които повечето сън е признак на мързел.

Електрическите лампи, телевизията и компютрите, голямото разстояние от офиса до дома, размитата граница между работа и свободно време и още множество фактори от съвременния живот допринасят за загубата на сън.

Повечето хора спят по-малко от седем часа в денонощие, което може да причини болести като рак, сърдечни заболявания, инсулт, Алцхаймер, затлъстяване, лошо психично здраве и др. Накратко, липсата на сън ни убива.

сън
Снимка: Pixabay

Уокър допълва: „Няма част от тялото, която да остане незасегната от недостатъчния сън“.

„Нещата трябва да се променят – на работа, в обществото, в дома и в семейството. Кога сте видели Национална здравна служба да призовава хората да спят повече? Или лекар, който вместо сънотворни лекарства, да предписва сън?“

„Загубата на сън струва на британската икономика над 2млрд. паунда годишно от загубени приходи, или 2% от БВП. “

„Трябва да знаете, че само една нощ на четири- или петчасов сън намалява естествените убийци на ракови клетки с до 70%. Иначе казано, това може да доведе до рак на червата, простата или гърдата. Световната здравна огранизация определя работата през нощта като „вероятен канцероген“.

Докато здравните служители, работодателите и политиците обърнат внимание на ползите от съня, Уокър призовава хората на го направят на индивидуално ниво.

„Никой не иска да пропусне забава или време със семейството, затова се отказване от съня. И безпокойството играе роля. Ние сме по-самотно и депресирано общество. Алкохолът и кофеинът се набавят твърде лесно. Всички изброени са врагове на съня“.

сън
Снимка: Pixabay

Необходимостта от малко сън, за да функционираш, се превръща в търсено качество, а препоръчителна доза почивка в денонощието е заклеймена като мързел.

„Когато изнасям лекции, хора изкачват момента, когато останем насаме и споделят, че се нуждаят от осем или девет часа сън всеки ден. Срамуват се да го заявят публично“, разказва проф. Уокър.

„Никой, който вижда спящо бебе, не възкликва „Какво мързеливо бебе!“, защото сънят е жизненоважен за децата. Но тази теза бързо се забравя, когато порастваме. Човекът е единственият вид, който се лишава от почивка без конкретна причина“.

сън
Снимка: Pixabay

Признаци, че сънят е недостатъчен, са честата нужда от кофеин и потребността от „още пет минути“, когато будилникът спре да звъни.

Когато ние спим, мозъкът ни е необикновено активен. По време на НБОД (или дълбок сън), той преминава в синхронен модел на ритмична монотонност. Случва се дори изследователи да объркат това състояние с кома. Всъщност множество процеси, свързани с паметта, се случват точно тогава.

За да бъдат произведени тези мозъчни вълни, стотици хиляди клетки се активират едновременно, след това отслабват. Процесът се случва отново и отново. Междувременно тялото изпада в състояние на покой – най-доброто лекарство срещу високо кръвно налягане.

Лекият сън, от друга страна, е познат още като парадоксален сън, защото мозъчният модел е индентичен с този, когато сме будни.

сън
Снимка: Pixabay

„Цената на всички тези безсънни нощи е по-висока от просто лошо настроение и липсва на концентрация. Редовния лош сън води до сериозни здравословни проблеми и намалява живота„.

„Вече е ясно, че здравият сън през нощта е необходим за дълъг и здравословен живот“.

Източник: IOL

- реклама -