Китай, комуникации, живот, коронавирус, промени

Ексклузивно във FN: Китай след пандемията – промени, които са необратими

Китай – държавата, от която тръгна пандемията от новия коронавирус, се опитва да се върне към нормалния живот. Но това не е съвсем възможно. Промените са много а възстановяването е бавно и предпазливо.

В поредица разкази от българи в Поднебесната империя ви разказахме как се промени живота там. Ето и последния епизод:

––––––––-

Шанхай – Население: 24 мил.

Covid-19 – общо заразени: 749, починали: 7, активни: 17

–––––––––

Аз съм Асен Велинов.

В Шанхай съм от 2002 г., адвокат съм, университетски преподавател и консултант на няколко медийни и туристически организации и търговски камари.

Голяма част от последните месеци прекарах в Zoom – в работни срещи и преподаване. По отношение на онлайн разговорите с колеги по света, в различни времеви зони, то поначало е ежедневие за адвокатските кантори с международна практика, и продължаването й всъщност създаде за мен и колегите чувство за “нормалност” и структура.

По отношение на бизнеса и клиентите, “преместването” онлайн имаше някои позитиви, които би било добре да се запазят и след като физическото пътуване стане възможно – то фокусира и скъси дискусиите, елиминира ненужни пътувания, срещи и бизнес вечери с байдзиу.

Поради временната невъзможност да бъдат друго освен кратка имейл комуникация, много неефективни срещи лице в лице се превърнаха в такава – и се надяваме това да продължи.

Първите няколко седмици на непрестанни онлайн семинари и презентации също показаха, че много от тях не заслужават да бъдат дори кратък имейл.

От друга страна, “нормализирането” на онлайн дискусиите, и възможността по-лесно да се съберат повече гледни точки в една Zoom “стая” дава глас на експерти, които традиционно не участват в тези дискусии, и тласък за намиране на креативни решения и създаване на инициативи и проекти.

Друг потенциален позитивен дългосрочен ефект от ситуацията на глобална несигурност, е че тя демонстрира пропуски и липса на подготовка на международния бизнес да се справя със сътресения, и това вероятно ще доведе до диверсификация на доставчици и бизнес модели, по-внимателно формулирани договори и по-надеждни финансови инструменти за международни транзакции.

Това разбира се е скъпоплатен “урок”, и в краткосрочен план фокуса е предимно върху минимализиране на случили се или предстоящи загуби.

Като страничен коментар, платформата Zoom е добра илюстрация за несигурността в интернет пространството и сложните фактори, които влияят на платформи с присъствие в различни юрисдикции. След като в началото на карантината компанията направи много навременен маркетингов ход и предложи безплатна pro регистрация на потребители с китайски бизнес имейли, от началото на май регистрацията на индивидуални потребители в Китай вече не е възможно поради „регулативни съображения.

Това също е напомняне, че стандартите за защита на личните данни са много различни по света, и че избора на платформа за комуникация също трябва да бъде направен внимателно.

По отношение на онлайн преподаването, предполагам също ще има дългосрочни промени – този семестър имаше време само да “преместим” планираните лекции в интернет, но през лятната ваканция ще бъдат взети решения за оптимизиране и иновация.

Още през 2006, като студент в Шанхай групата ми имаше лекции със студенти в университети в Корея и Япония – класните ни стаи бяха свързани с видео връзка и презентациите се редуваха. На края на всеки такъв семестър бе организирана офлайн конференция в някой от участващите университети – и това беше едно от най-интересните и ползотворни преживявания в академичната ми кариера. Независимо, че технологиите се развиха толкова много оттогава, и че се появиха онлайн курсове, специализации и цели университетски програми, това не стана напълно “масов” модел, въпреки неоспоримите ползи от него.

Изглежда обаче, че подобни решения ще станат ключова част от университетските програми, за да поне частично посрещнат нуждата на студенти които очакват международен елемент в обучението си.

Българският бизнес би следвало също да се възползва от този виртуален период – как точно, зависи от конкретните нужда и стратегии.

Изключително важно е компании и брандове да не изчезват за дълго от полезрението на партньорите и потребителите си по света – многобройни примери от Китай показват, че потребителите при първа възможност благодарят с портфейлите си точно на брандове и дестинации, които намериха креативни начини да са част от живота им дори по време на карантина.

 

- реклама -