Екостикерите пазят от измами, а някой все ги маха

Екостикерите пазят от измами, а някой все ги маха.

За 3 лева икономия искат да скрият информация за техническата изправност пак да има превъртени километражи, мръсен въздух и да не се пътува спокойно в чужбина

Всички автомобили до 3,5 тона трябва да имат стикер с чип, достъпен за четене през камери от контролните органи на всички държави в ЕС.

Чипът трябва да съдържа информация за важни параметри и нещо като

пътна книжка или втори регистрационен номер

Това предписва европейска директива още от 3 април 2016 г., допълнена през 2021 г.

Тя въвежда строги правила за технически преглед на автомобилите.

България въведе т.нар. екостикер, който замени правоъгълното картонче за технически преглед през лятото на 2021 г. ,

изпълнявайки предписанията и създавайки гаранции за безпроблемно пътуване на българи зад граница.

Само година след това обаче започнаха опитите тази форма на контрол да бъде отменена, вместо да бъде надграждана.

Парадоксът е в това, че един от вносителите на поправка в Закона за движение по пътищата за отмяната на всички стикери е бившият министър на електронното правителство,

а сега депутат от ПП-ДБ Божидар Божанов.

Вместо да защити дигитализацията на ценна информация, той написа пост във фейсбук, за да съобщи, че по негово предложение не само отпада стикерът за “Гражданска отговорност”,

но и се въвежда ограничение за въвеждане на такива с подзаконов акт,

като така на практика се премахват всички лепенки от предното стъкло.

Цялата кампания против стикерите разчита основно на това хората да въздъхнат с облекчение, че няма да търкат стари картончета от стъклата,

за да лепнат на тяхно място следващото.

И най-вече да се надяват, че техническият преглед ще поевтинее.

Но тук за икономия от едва 3 лева ще се загуби ценна информация за безопасността на колата

А ползата от екостикерите е ясна.

Едновременно с това характерът на информацията в тях подсказва кой иска да я няма или поне да не бъде дигитализирана на едно място,

а да остане разпръсната по институции без връзка помежду им.

Чипът в стикера има данни за техническата изправност,

за реалната екологична категория, за номера на разрешителното за пункта,

извършил проверката, идентификационен номер, номер на рамата, регистрационен номер, показание на километража.

Тази информация може да бъде прочетена от камери,

дори табелата на возилото да е зацапана или съвсем да липсва.

Това означава, че една такава камера може да замени няколко в пъти по-скъпи,

които се монтират на големите кръстовища например.

Ако системата на екостикера работи с пълен капацитет, това означава, на първо място, че вносители още отсега ще трябва да пресметнат, че търсенето им ще се свие, защото ще дойде време, когато

цапащите въздуха автомобили няма да бъдат допускани в централните зони на градовете

Търговците ще трябва да преразгледат ценовите си оферти за коли втора ръка и поради друга причина.

Щом като чипът носи информация за реално изминатите километри от колата,

надали бъдещи купувачи с охота ще плащат скъпо за автомобил,

изминал в пъти повече километри, отколкото продавачите твърдят. Всеки знае, че проблемът с манипулираните километражи е масова практика,

а стикерът предлага решение, което може да я прекрати.

Пак купувачите на стари коли могат да получат информация за истинската техническа изправност.

А това е важно, защото повредена кола може да е причина за катастрофа с тежки последствия.

Пак от информацията в чипа ще стане ясно редовно ли е минавала на технически преглед колата,

която ще купува, и какво е показвал той,

кой го е правил, изпълнени ли са предписанията, ако е открит проблем.

Наличието на стикер с информацията ще сложи край на прегледите фантоми,

защото става пред камера, записите от нея се пазят 6 месеца,

а данните заедно със сканирано изображение на рамата със съответните номера се прилагат към записа. Това прави

невъзможно минаването през технически преглед на возила, които преди дори физически не са стигали в пункт

Защото няма сервиз, който да рискува разрешителното си за работа, дори срещу някой и друг лев на черно.

От статистиката за технически прегледи става ясно и колко от тях в момента са уж истински. За година са извършени 2 967 599 прегледа.

При тях са засечени 50 504 случая,

които са определени като съмнителни,

защото автоматичният четец не е разпознал данните.

За тези съмнителни случаи служителите на “Автомобилна администрация” трябва да направят допълнителни проверки.

Само че липсва информация дали това е направено и какво е последвало като санкция.

Движение на коли с фалшиви регистрационни номера и без технически преглед също няма да бъде възможно

при пълноценна работа на екостикера.

Дигитализираната информация ще покаже дали на територията на една държава по едно и също време има две коли от един и същ модел и марка с еднакви номера.

Така ще е ясно, че едната регистрация е менте.

Спирането на тези и подобни измами може да предотврати тежки съдебни спорове и куп други последици.

Застрахователните компании, които поделят със собствениците рисковете от катастрофи,

също искат обективна информация за техническото състояние и екологичната категория на автомобила, за който може да им се наложи да плащат щети.

Отпадането на екостикера ще ги лиши от нея.

Той ще облекчи и работата на следователите за откриване на избягали от произшествие шофьори, а наличните камери не разчитат номера на колата,

защото случайно или нарочно е замърсен или просто защото е тъмно.

А за всеки, който иска да пътува в чужбина, без да се притеснява, че местни или централни власти ще му спрат автомобила, стикерът гарантира това.

Ако го няма, в държавите, които са въвели директивата, ще му лепнат такъв на предното стъкло още на границата.

Срещу въпросните ползи противниците на екостикерите вадят популизъм

Той бе формулиран още от бившия транспортен министър Николай Събев,

който пръв поиска отпадането им.

Cпopeд нeгo пocтaвянeтo нa oтличитeлeн cтикер нa пpeднoтo cтъклo нa кoлaтa ocкъпявa и yтeжнявa пpoцeдypитe пpи пpeминaвaнeтo пpeз гoдишeн тexничecки пpeглeд.

Проверка на “24 часа” показа, че въпросното оскъпяване е едва 3 лева.

Вторият аргумент – да се внуши на притежателите на стари коли, че едва ли не веднага всички общини ще ги спрат. Първо – това няма да е така, и второ – цапащите коли не трябва да са навсякъде, защото всички дишаме един и същ въздух.

Разбира се, споменава се и любимата дъвка – създавали условия за корупция. Което звучи нелепо, при положение че стикерът съдържа дигитализирана информация, специални софтуери мерят количеството изгорели газове, а не хора, податливи на някой лев на ръка.

Тежката артилерия на аргументите “против” е плашилото – с чиповете ще ни следят, а в тях има информация не само за колата, а и за собственика, така някой може да злоупотреби с нея. Което не отговаря на истината.

В чиповете няма никаква информация за собственика

– нито ЕГН, нито номер на улица, нито години, нито каквото да било друго, категорични са експерти. В него има само ценна информация, която гарантира техническа изправност и доказва, че прегледът е реален, а не по документи.

Експерти посочват още ползи от стикерите, ако системата, вместо да се отмени, се надгради. Например митниците могат да получат информация за коли с рискови стоки още при влизането им на наша територия, контролни органи могат да получат точна информация колко километра е изминала учебна кола с бъдещ водач в нея.

Дали парламентът в крайна сметка ще реши тази информация да не съществува в дигитализиран вид и да не бъде полезна, вече зависи от депутатите.

Ако полицията имаше данни за автобуса, убил двамата полицаи, щяха да го спрат още на границата, защото е с фалшиви номера, посочи бившият зам. транспортен министър 

- реклама -