ваксини

ЕК прие по-строги правила за износа на ваксини срещу COVID-19

ЕК прие по-строги мерки във връзка с механизма за прозрачност и разрешение за износ на ваксини срещу COVID-19, съобщи комисията на официалния си сайт.

Европейската комисия въвежда принципи на реципрочност и пропорционалност като нови критерии, които трябва да бъдат разгледани за одобрение на износа в рамките на механизма за прозрачност и разрешение за износ на ваксини за COVID-19. Тази система значително ще подобри прозрачността на износа. Въпреки това целта за осигуряване на навременен достъп до ваксини за COVID-19 за гражданите на ЕС все още не е изпълнена.

„ЕС се гордее, че е дом на производители на ваксини, които не само доставят на гражданите на ЕС, но и изнасят по целия свят. Докато нашите държави-членки са изправени пред третата вълна на пандемията и не всяка компания изпълнява договора си, ЕС е единственият основен производител на ОИСР, който продължава да изнася ваксини в голям мащаб за десетки страни. Но отворените пътища трябва да са и в двете посоки. Ето защо Европейската комисия въвежда принципи на реципрочност и пропорционалност в съществуващия механизъм на ЕС за одобрение. ЕС разполага с отлично портфолио от различни ваксини и ние осигурихме повече от достатъчно дози за цялото население. Но трябва да осигурим навременни и достатъчни доставки на ваксини за гражданите на ЕС. Всеки ден е от значение.“, заяви председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен.

Към повишена прозрачност, реципрочност и пропорционалност новият регламент въвежда две промени в съществуващия механизъм.

Първо – в допълнение към планирания износ за изпълнението на предварителните споразумения за покупка на ЕС (APA) с производителите на ваксини, държавите-членки и Комисията следва също да обмислят:

Реципрочност – ограничава ли страната по местоназначение собствения си износ на ваксини или техните суровини, по закон или по друг начин?

Пропорционалност – дали условията, преобладаващи в страната по местоназначение, са по-добри или по-лоши от тези в ЕС, по-специално епидемиологичната ситуация, степента на ваксинация и достъпът до ваксини.

Държавите-членки и Комисията следва да преценят дали заявеният износ не представлява заплаха за сигурността на доставките на ваксини и техните компоненти в Съюза.

Второ, за да се получи пълна представа за търговията с ваксини, новият закон включва 17 държави, които преди това са били освободени от обхвата на регламента.

ЕС остава ангажиран с международната солидарност и затова ще продължи да изключва от тази схема доставки на ваксини за хуманитарна помощ или предназначени за 92 държави с ниски и средни доходи в списъка на COVAX Advance Market Angažment.

Този акт за изпълнение е целенасочен, пропорционален, прозрачен и временен. Той е напълно в съответствие с международния ангажимент на ЕС към Световната търговска организация и Г-20 и в съответствие с това, което ЕС предложи в контекста на търговската и здравна инициатива на СТО.

Държавите-членки решават по исканията за разрешение в съответствие със становището на Комисията.

От началото на този механизъм са одобрени 380 заявки за износ до 33 различни дестинации за общо около 43 милиона дози.

Не е удовлетворена само една заявка за износ. Основните дестинации за износ включват Великобритания (с приблизително 10,9 милиона дози), Канада (6,6 милиона), Япония (5,4 милиона), Мексико (4,4 милиона), Саудитска Арабия (1,5 милиона), Сингапур (1,5 милиона), Чили (1,5 милиона), Хонконг (1,3 милиона), Южна Корея (1,0 милиона) и Австралия (1,0 милиона).

Досега Комисията е подписала договори за покупка с шест компании (AstraZeneca, Sanofi-GSK, Janssen Pharmaceutica NV, BioNTech-Pfizer, CureVac и още две компании. Четирите договора с компаниите, чиито ваксини са получили условно разрешение за пускане на пазара, възлизат на над 1,6 милиарда дози

- реклама -