ЕК, мерки, заболявания, обществено здраве журналисти медии политическа реклама ЕС, износ, ваксини, забрана ЕК, европейски средства, законност, държави ЕК, план, въглеродни емисии, икономика, ЕС ЕК, България, търговски регистър

ЕК предложи план за действие за екологична реформа на цялата икономика на ЕС

Европейската комисия (ЕК) предложи в сряда амбициозен план за действие за пълното премахване на въглеродните емисии в ЕС до 2050 г..

Той ще изисква цялостно преструктуриране на икономиката на блока. Този документ беше представен от ръководителя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен и пет ключови европейски комисари на първата пълноценна пресконференция в Европейската комисия от началото на пандемията с лично участие на журналисти, предава ТАСС.

„Днес представяме всеобхватен пакет от предложения, за да гарантираме, че целта ни за намаляване на нашите въглеродни емисии с 55% [в сравнение с 1990 г.] и изграждането на въглеродна неутрална икономика до 2050 г. ще бъде изпълнена“, каза фон дер Лайен.

Документът определя нови подходи към регулирането на европейската енергетика, всички видове транспорт, строителния сектор, индустрията, инфраструктурата, предполага значително разширяване на системата за търговия с въглерод, включително за авиацията и водния транспорт, екологичните тарифи върху вноса, концепцията за улавяне на въглерода чрез масово засаждане на гори и създаване на финансови инструменти на стойност над 100 милиарда евро за намаляване на социалните щети от тези сложни мерки.

По-специално, Европейската комисия предложи да се въведат „климатични“ мита върху вноса на стомана, алуминий и цимент в Европейския съюз и да се въведат прогресивни климатични тарифи за въздушен и морски транспорт.

ЕК предложи разширяване на системата за търговия с въглерод за самолети и кораби. „Трябва да направим това, защото само един кораб произвежда толкова въглеродни газове, колкото 80 000 автомобила всеки ден“, каза фон дер Лайен.

ЕК също така предложи да се забрани производството на превозни средства с конвенционално гориво в Европейския съюз от 2035 г., ако техните въглеродни емисии се различават от нула.

„По-строгите норми за емисии на автомобили ще ускорят прехода към транспорт с нулеви емисии. Те ще изискват 55% намаляване на [произведените в ЕС] въглеродните емисии до 2030 г. от 2021 г. и със 100% до 2035 г., – се казва в документа – В резултат на това всички нови автомобили, регистрирани [в ЕС] през 2035 г., ще имат нулеви въглеродни емисии.

Европейската комисия също така предложи нови стандарти за местоположението на бензиностанции и зарядни станции за такива автомобили – на основните магистрали на ЕС, зарядните станции за електрически превозни средства ще трябва да бъдат разположени на всеки 60 км до 2035 г., а водородните колонки – на всеки 150 км.

Фонд за смекчаване на последиците

Европейската комисия предлага да се създаде фонд от 144,4 млрд. eвро до 2032 г. за смекчаване на социалните последици от прехода на Европейския съюз към „чиста икономика“, се казва в плана за действие. „Предлага се нов Фонд за социален климат, който да предоставя целево финансиране на държавите-членки, за да помогне на гражданите да финансират инвестиции в енергийна ефективност, нови системи за отопление и охлаждане и по-чиста мобилност. Фондът за социален климат ще се финансира от бюджета на ЕС, като се използва сума, еквивалентна на 25% от очакваните приходи. От търговия с емисии за строителството и автомобилния транспорт“, се казва в него.

Документът обяснява, че фондът „ще осигури финансиране на държавите-членки в размер на 72,2 милиарда евро за периода 2025-2032 г. въз основа на целенасочено изменение на многогодишната финансова рамка“. „С предложението да се използват съответните средства от държавите-членки, фондът ще мобилизира 144,4 милиарда евро за социално справедлив преход“, се казва в документа.

Европейският съюз трябва да засади 3 милиарда дървета на своята територия до 2030 г., за да поемат те 310 милиона тона въглеродни емисии, се казва в плана.

Селското стопанство определя обща цел на ЕС за абсорбация на въглерод, еквивалентен на 310 милиона тона емисии до 2030 г. Националните цели ще изискват от държавите-членки да се грижат за своите абсорбатори за въглерод и да ги разширяват, за да постигнат тази цел.

ЕК подчертава, че „до 2035 г. ЕС трябва да се стреми да постигне климатичен неутралитет в секторите на земеползване, горско стопанство и селско стопанство, включително и селскостопански емисии извън CO2 като тези от торове и животни“. „Стратегията на ЕС за горите има за цел да подобри качеството, количеството и устойчивостта на горите в ЕС. Тя подпомага лесовъдите и горската биоикономика, като същевременно поддържа устойчива реколта и използване на биомаса, запазва биологичното разнообразие и разработва план за засаждане на 3 милиарда дървета в цяла Европа до 2030 г.“, добави ЕК.

Много трудна задача

Прилагането на плана за действие на ЕС за пълното премахване на въглеродните емисии в блока до 2050 г. ще бъде „адски трудна“ задача за общността, заяви заместник-ръководителят на Европейската комисия Франс Тимерманс на пресконференция в Брюксел. „Нищо от това, което представихме, няма да е лесно, ще бъде адски трудно. Знам го. Но това е нашата отговорност, ние трябва да направим това, не можем да не направим това за нашите деца и внуци“, каза той.

Тимерманс изрази увереност, че много евродепутати и редица държави-членки ще критикуват предложението на ЕК. „Сигурен съм, че части от Европейския парламент и държавите-членки няма да харесат елементите на нашето предложение. Но ако някои елементи от пакета не ви харесват, можем да ги обсъдим. Но не можете да оспорите целта. Ако не го направите като предложението, елате с алтернатива, ще обсъдим и ще намерим общо решение“, каза той.

- реклама -