Google ЕС ЕК глоба Google, приложения, срив

ЕК глоби Google с рекордните 2,4 млрд. евро

Европейският съюз наложи на технологичната компания Google рекордна глоба от 2,4 млрд. евро.

„Европейската комисия глоби  Google с 2,42 млрд. евро за нарушаване на европейските антитръстови закони“, се казва в изявление. В него се посочва също, че компанията от Силиконовата долина е злоупотребила с позицията си на пазарен лидер и най-използвана търсачка, за да предостави незаконно преимущество на търговските услуги на Google“.

Брюксел обвинява гиганта, че е приоритизирал Google Shopping в своите резултати, което е нанесло вреда на други услуги за съпоставка на цени като TripAdvisor и Expedia.

Делото, което беше започнато през 2010 г., е едно от трите големи случая срещу Google и едно от няколкото срещу големи американски компании като Starbucks, Apple, Amazon и Mcdonalds.

Сумата е най-голямото наказание на регулатора до момента срещу компания, обвинена в нарушаване на пазара.

Решението също така разпорежда на Google да прекрати антиконкурентните си практики в рамките на 90 дни или рискува да бъде изправен пред допълнителни санкции.

Американската фирма обяви, че ще обжалва.

Ако обаче не успее да промени начина, по който работи услугата „Пазаруване“ в рамките на тримесечния краен срок, може да бъде принуден да извърши плащания в размер на 5% от средните дневни печалби на компанията-майка Alphabet.

Според последния финансов отчет на компанията, става дума за около 14 млн. долара на ден.

„Това, което Google прави е незаконно съгласно антитръстовите правила на ЕС“, заяви комисарят по конкуренцията на Европейската комисия Маргарет Вестагер.

„Компанията отнема на други фирми възможността да се конкурират спрямо качеството на услугите си и да внедряват иновации и най-важното е, че отнема на европейските потребители ползите от конкуренцията, истинския избор и иновациите“, заяви още еврокомисарят.

Google твърди, че Amazon и eBay имат по-голямо влияние върху навиците за харчене на хората и заяви, че не приема обвиненията.


„Когато пазарувате онлайн, вие искате бързо и лесно да намерите продуктите, които търсите“, заяви говорител на компанията в отговор на решението.

„И рекламодателите искат да популяризират същите продукти, затова Google показва реклами за пазаруване, свързвайки потребителите с хиляди рекламодатели, големи и малки, по начини, които са полезни и за двете“.

Решението може да създаде прецедент, който да дефинира как ЕС обработва жалбите на потребителите относно съдържанието, което Google предоставя на собствените си карти, резултатите от полетните цени и локалните бизнес обяви в своите инструменти за търсене.

Това не е първа глоба в подобни размери, които ЕК налага на високотехнологична компания. През август миналата година комисията наложи глоба от 300 млн. евро на Apple заради назаконни данъчни облекчения, получени от страна на правителството на  Ирландия.

Въпросът за данъчните преференции на тези копании беше повдигнат и по време на изслушването на кандидата за български еврокомисар Мария Габриел.

- реклама -