Джип от „Пустинна буря“ шашна публиката по време на парад на ретро автомобили в Кюстендил – ГАЛЕРИЯ

Десетки стари шедьоври на автомобилостроенето шестваха днес по улиците на Кюстендил, където се проведе третия Ретро парад на града. Организатори са община Кюстендил и клуб „Дентелетика“.

Да реставрираш джип от войната в Ирак.

Най-голям интерес сред публиката предизвикаха няколко американски автомобила-реликви.

Едно от най-атрактивните участия в ретропарада безспорно бе на Chevrolet K5 Blazer, който е и единствения реставриран джип от този модел в България.

Американската класика има интересна история – преди да попадне в ръцете на Свилен Свиленов, който стои зад неговата реновация, джипът е участвал в операция „Пустинна буря“, а след това и във войната в Ирак през 2003.

Освен, че е возил изтъкнати генерали, там сред пясъците на Ирак, колата е използвана и в преки военни действия. А, доказателството затова били дупките по джипа, където някога са били окачени картечниците.

След като участва в две войни, Blazer-ът е „пенсиониран“ в служба на американското посолство в София. И понеже съдбата на почти всеки ветеран след война е нерадостна, в София джипа е ползван като снегорин, след което е продаден на търг. Щастието му се усмихва след няколко години ръждясване по стари гаражи, когато на него попада Свилен. И той моментално се ентусиазира да върне стария му блясък. В срещата им има още нещо сакрално – и двамата са „излезли от производство“ на една и съща дата 01.01.1983 година.

Джипът преди

 

Джипът след реставрацията

Свилен, защо точно този модел джип предизвика такъв интерес сред посетителите на парада?

Той е абсолютна класика на американското автомобилостроене. Първият модел на Chevrolet K5 Blazer е произведен през далечната 1969 година от Дженерал Мотърс. Но, точно тази версия на джипа е смятана за една от любимите коли в САЩ, използвани както от обикновени хора, така и от много американски институции, като военни мисии, шерифства, спасителни служби и тн. Откровено казано, откакто се захванах с нея, постоянно я срещам в най-различни филми – като се започне от римейка на „Челюсти“ и се стигне до последния епизод на „Бързи и яростни“, което доказва колко много е обичан от американците този модел джип.

В какво състояние беше колата когато я взе и какво промени по нея?

Джипът беше в доста окаяно състояние, с много ръжда и различни следи, оставени от времето.

Сега мога да кажа, че е реставриран в оригиналния си вид – всички части по него са напълни оригинални, поръчани от Щатите. Като се започне от мигачи, стопове, странични огледала, ключалки. Все още чакам някои части, чието пристигане бе възпрепятствано от пандемията. Двигателят на джипа е заводски 6.2 кубика, но понеже е преправен за нуждите на армията, той е направен на 7.2 – чист дизел. На коне е малък Blazer-a, но е голям на кубици, което го прави много проходим и много здрав.

Скъпо ли излиза подобно занимание?

Реставрацията на автомобили е доста скъпо хоби. Освен, че гълта много финанси, е много трудоемко и изисква време. Но, всички усилия си заслужаваха. Още преди да започна реставрацията по светофарите и улиците бях истинска атракция и непрестанно получавам щедри оферти да я продам. Един иракчанин, който държи дюнери ми направи много добро предложение, явно веднага разпозна че джипа е участвал във войните в неговата родина. А, най-много се гордея, че целия процес по реставрацията съм я правил почти изцяло сам и с помощта на няколко мои приятели.

Още атрактивни автомобили от Ретро парада разгледайте в галерията ни по-долу:

 

- реклама -