sn. Pexels

Древните тайни на чая

Чаят е напитка с хилядолетна история, затова около нея са създадени много митове. Експерти отговориха на следните няколко въпроса: Каква е оптималната температура за запарване на чай? Грешка ли е да го варим? Има ли прах в пакетчетата чай? Вреден ли е допълнително ароматизираният чай?

Краткият отговор на тези въпроси е – всичко зависи от сорта и качеството на чая. По-добре е някои видове чай да се приготвят с леко затоплена вода (до 70 градуса), за да се получи деликатна леко сладка напитка. Прекалено горещият може да го направи тръпчив и горчив, обяснява Юлия Малишева, водеща на чаени срещи в Института Конфуций към Руския държавен университет.

Денис Ковешников, съосновател на клуба „Чаена работилница“, също посочва, че правилото не е строго. Но има и тънкости по отношение на колекционерските сортове.

„Древният „Чаен канон“ препоръчва кипене на водата, който китайците наричат „звукът на вятъра в боровете“. Тази температура на водата е около 90-95 градуса“, казва експертът.

Андрей Шипулин, автор на проекта „Чай 108“, смята, че „оптималната температура може да се избере по емпиричен път“. Според него е по-добре зеленият чай да се запарва при 85-90 градуса, черният чай – при 95-100 (подходящ и за ароматизираните видове), а улонгът – при 100. По принцип колкото по-нежен и млад е чаят, толкова по-ниска е температурата.

Изобретяването на торбичката за чай се приписва на търговеца Томас Съливан. През 1904 г. той изпраща на клиентите си мостри от новите чаени сортове, които продава като опакова листата в копринени торбички. Клиентите решили, че това е начинът за приготвяне на напитката.

При избора на чай трябва да се обърне внимание на качеството на суровината и на производителя. „Има марки, които произвеждат сашета от по-висок клас“, отбелязва Шипулин. Обикновено те са копринени и съдържат квалитетен чай.

Черният, зеленият, улонг, белият и червеният чай се произвеждат от едно и също растение – дървото Camelia sinensis. Единствената разлика е в обработката на листата му.

Източник: БГНЕС

- реклама -