влак, Белово, локомотив, вагон

До края на септември може да има договори за новите влакове

До края на септември може да има договори за новите влакове

До края на септември може да бъдат подписани договори за новите влакове, финансирани по плана за възстановяване и устойчивост.

Това заяви министърът на транспорта Георги Гвоздейков

в отговор на питане на депутати в транспортната комисия на парламента. Той заяви още, че няма притеснения за процедурите, които текат.

Министърът коментира и казуса с полското поделения на „Щадлер“,

което се отказа от договора за производство на 7 двуетажни влака и се оттегли от процедурата на доставка на 35 мотриси. „Щадлер Полска“ са поискали да им бъде удължен срокът за предоставяне на банкова гаранция от 30 да 52 дни, но и след това тя не е предоставена, което фактически прекратява договора.

Освен това те искали да се намалят неустойките,

както и да се раздели доставката на влаковете от сертифицирането, което е основна промяна в договора и е недопустимо по законите на ЕС и на България.

Според министъра отказът на тази компания не поставя процедурите в риск,

защото при мотрисите, след като КЗК се произнесе по обжалване от друга компания – „Алстом“, ще бъде сключен договор с втория в класирането. А втори са отново поляци – компанията Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA.

Тя имала разработен тип влак и щяла да се впише в срока – август 2026 г.

Променен е типът влак по другата процедура, за 22 влака за дълги разстояния и тече процедура, оферти се подават до края на следващата седмица, каза министърът.

Той съобщи още, че авансовите плащания по договорите за новите влакове

са предвидени в бюджета на държавата. Гвоздейков обаче прикани депутатите да приемат законите, записани като реформи в плана за възстановяване, без които има опасност ЕК да не направи плащането

и с финансирането да се натовари бюджета.

Спекулации и манипулации нарече той публикации в медиите, които вещаят провал на процедурите и загуба на финансиране.

- реклама -