До края на септември може да има договори за новите влакове
До края на септември може да бъдат подписани договори за новите влакове, финансирани по плана за възстановяване и устойчивост.
Това заяви министърът на транспорта Георги Гвоздейков
в отговор на питане на депутати в транспортната комисия на парламента. Той заяви още, че няма притеснения за процедурите, които текат.
Министърът коментира и казуса с полското поделения на „Щадлер“,
което се отказа от договора за производство на 7 двуетажни влака и се оттегли от процедурата на доставка на 35 мотриси. „Щадлер Полска“ са поискали да им бъде удължен срокът за предоставяне на банкова гаранция от 30 да 52 дни, но и след това тя не е предоставена, което фактически прекратява договора.
Освен това те искали да се намалят неустойките,
както и да се раздели доставката на влаковете от сертифицирането, което е основна промяна в договора и е недопустимо по законите на ЕС и на България.
Според министъра отказът на тази компания не поставя процедурите в риск,
защото при мотрисите, след като КЗК се произнесе по обжалване от друга компания – „Алстом“, ще бъде сключен договор с втория в класирането. А втори са отново поляци – компанията Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA.
Тя имала разработен тип влак и щяла да се впише в срока – август 2026 г.
Променен е типът влак по другата процедура, за 22 влака за дълги разстояния и тече процедура, оферти се подават до края на следващата седмица, каза министърът.
Той съобщи още, че авансовите плащания по договорите за новите влакове
са предвидени в бюджета на държавата. Гвоздейков обаче прикани депутатите да приемат законите, записани като реформи в плана за възстановяване, без които има опасност ЕК да не направи плащането
и с финансирането да се натовари бюджета.
Спекулации и манипулации нарече той публикации в медиите, които вещаят провал на процедурите и загуба на финансиране.