Дизелът скочи с 12ст. за месец, бензинът също тръгна нагоре

Дизелът скочи с 12ст. за месец, бензинът също тръгна нагоре.

Само за месец средната цена на дизела по бензиностанциите у нас се е увеличила с 12 стотинки.

Ако на 24 януари той е струвал 2,65 лв./л, то в края на миналата седмица вече е 2,77 лв. При бензин А95 увеличението е в рамките на 6 стотинки.

Светослав Бенчев, председател на Българската петролна и газова асоциация, прогнозира за „Телеграф“, че не очаква да се получи срив на пазара на горива заради спирането на вноса на руски петрол в България от началото на март.

Преди година, на 24 февруари 2023 г., бензинът е струвал средно 2,59 лв./л, а дизелът – 2,88 лв., показват данни от специализирания сайт фуело.нет.

Диапазон

Голям е диапазонът на цените, на които се продават горивата.

Например в петък най-евтиният дизел е струвал 2,49 лв. и се е предлагал в бензиностанция в Елхово.

А най-скъпият е бил за 3,02 лв. в обект на ГКПП Кулата.

Почти навсякъде разликата в цените на бензина и дизела е около 10 стотинки.

Две години след началото на войната на Русия в Украйна цените не са се променили особено.

На другия ден след инвазията те тръгват нагоре, но тогава са около 2,60 лв. за бензина и 2,66 лв. при дизела.

През лятото на 2022 година те достигат максималните си стойности – 3,40 лв. бензина и 3,56 лв

. дизела. Сегашната им цена е доста по-ниска,

но това не се отразява като компонента в цените на редица хранителни стоки, които продължават да поскъпват, като оправданието за това е и с повишените разходи за транспорт, което няма как да е вярно.

Интересното е, че преди две години пропан-бутанът се е продавал доста по-скъпо, отколкото сега. На 24 февруари 2022 г. той е струвал 1,42 лв./л, а в края на миналата седмица – 1,28 лв. средно за литър.

При метана промяната е обратно на бензина и дизела. В петък средната му цена беше 2,29 лв./кг. Преди месец е струвал 2,37 лв., а преди две години – 2,83 лв. Най-високите стойности са били през лятото на 2022 г., когато се е търгувал за над 3,50 лв./кг. Независимо от низходящия тренд масово таксиметровите фирми, които карат основно на метан, вдигнаха цените си през последните месеци.

Коментар

„Курсът на свободния петрол леко е тръгнал нагоре по различни причини. Най-вече затова, че федералният резерв съобщи, че няма да се променят нивата на лихвите. Има някаква надежда, че кризата в Газа по някакъв начин ще приключи. Затова цената на суровия петрол стои на нива от около 81-83 долара на барел – горе-долу в тези интервали беше миналата седмица“, коментира за „Телеграф“ Светослав Бенчев, шеф на Българската петролна и газова асоциация. Той смята, че спадът напоследък при метана се дължи и на прогнозата на „Булгаргаз“ за намаление с още 12 процента на цената на природния газ.

Най-скъпи са в Исландия и Дания

Първенството по скъпотия на горивата се държи от Исландия – там в петък литър бензин А95 струваше 4,02 лв., а дизелът – 4,14 лв. Северната островна държава обаче е известна с високия си жизнен стандарт. Така е и в Дания, където литър бензин струва 3,80 лв., а дизелът се продава за 3,51 лв. Скъпо е и във Франция – бензинът там струваше 3,61 лв., а дизелът – 3,58 лв. В Австрия бензинът е 3,10 лв., а дизелът – 3,35 лв. В Германия бензинът е 3,53, а дизелът 3,45 лв. На другия полюс е Турция – изгодно е да заредите там, защото литър бензин струва 2,38 лв., а дизелът се продаваше в петък за 2,52 лв.

Е-автомобилите без данък

Министерството на иновациите и растежа предлага повишаване на данъка за стари коли, достигащо 78%, в изцяло нов Закон за насърчаване на електрическата мобилност. Проектът е подготвен от ведомството. Текстът беше пуснат за обществено обсъждане.

Най-голямо увеличение на данъка ще има за най-старите дизелови автомобили, а целта е собствениците да се откажат от тях. За електрическите коли няма да има данък. Сумата ще зависи от два компонента – имуществен според годината на производство и мощността на двигателя, както и екологичен във връзка с изпусканите в атмосферата отработени газове. За калкулацията се използват коефициенти, част от тях са фиксирани в Закона за местните данъци и такси, а за останалите има долна и горна граница.

Калкулацията показва, че ако за коли, които в момента плащат 150 лв. и са с Евро 1, новият данък ще достигне 200 лв. при бензинов мотор и 270 лв. при дизел. Скокът при Евро 4 е само 10% при дизелов мотор, няма повишение за бензиновите също с Евро 5 и Евро 6.

- реклама -