Димитър Димитров: Пакетът за мобилност буквално обрича българските превозвачи

превозвачи превозвачите
Снимка: БГНЕС

Споразумението за реформата в международните пътни превози не удовлетворява нито едно от исканията на българските превозвачи. Това заяви пред БНР изпълнителният директор на Камарата на автомобилните превозвачи в България Димитър Димитров.

Текстът предвижда седмичната почивка на водачите да бъде извън шофьорската кабина. Те трябва да се връщат в страната, където са базирани фирмите им, най-малко веднъж на четири седмици, освен в някои особени случаи.

Превозвачите ще трябва да правят и минимум пет дни пауза между две серии каботажни превози в друга страна, за да се избегне тази практика в чужбина да стане почти постоянна, се казва в споразумението. Статутът на командирован работник ще трябва да се прилага системно и при този вид превози.

Срещу споразумението се обявиха осем европейски държави, сред които и България. Преговорите между европейските министри на транспорта бяха белязани от разногласия между два блока страни, обвиняващи се съответно в социален дъмпинг и в прикрит протекционизъм, посочва АФП.

„Един от основните принципи на Европа е свободното движение на хора, а ние задължаваме определени водачи, които са хора и граждани на ЕС, през определен период от време да бъдат на определено място. Какво значи „у дома“? Когато една българска транспортна фирма наеме водач, тя трябва да го прибира в България, без значение дали водачът е български гражданин или не. Ако българска фирма има база в друга европейска държава, не може той да стои там, трябва да го прибера в България. Ако немска фирма наеме български транспортен работник, тя трябва да го прибира в Германия. Как се постига социалният ефект, когато на този човек семейството е в България“.

Българското предложение е било водачите да декларират къде искат да почиват, посочи Димитров. И допълни, че излизането на протести в България в момента няма да даде резултати, тъй като превозвачите срещат подкрепата на министерството на транспорта.

Този пакет за мобилност буквално обрича превозвачите, категоричен беше Димитров.

„В България има регистрирани над 65 000 тежкотоварни автомобила за международни превози – в пъти повече, отколкото българската икономика има нужда. Ако трябва да ги връщаме на всеки четири седмици, те ще бъдат връщани с товари и ще излизат с товари, дори това да означава навлата да е под себестойност, с цел да се намалят някакви разходи по прибирането и изкарването на водача, което ще убие всички фирми, които работят от и за България – предимно по-малките фирми. Отделно, ставаме неконкурентоспособни на западните държави, дори и на една Полша, защото едно е да прибираме водача до Полша, друго е до България – разходите са съвсем различни“.