Дежавю – шеги на мозъка или действителност

Гледка, звук, вкус или дори миризмата на нещо, до което се докосваме за първи път събужда у нас усещането за нещо познато. Някакво странно чувство ни кара да мислим, че вече сме го изпитвали, въпреки че знаем, че не може да е така. Това е феноменът „дежавю“ (фр. deja vu – вече видяно), който поне 60-70% от хората преживяли поне веднъж. Феноменът е изучаван толкова много, че вече има стотици предположения, които „разгадават мистерията“.

Редица изследвания показват, че дежавю изпитват младите хора. Свързват го с нивото на допамина. След 25-годишна възраст се отбелязва намаляване на вероятността от проявата на странните спомени.

Още един случай, в който чувството „това вече съм го преживявал” е знак за повишено внимание. Когато виждате нещо за пръв път, това активизира определена област в горния мозъчен дял. Когато пък виждате нещо познато, се активира друга област. Двете зони изпращат информация в хипокампуса и ако предават сигнали едновременно, мозъкът се претоварва и предизвиква лъжливите сигнали.

При кратко зацикляне или преумора, когато съзнанието забуксува – в сензорния вход и в паметта настъпва срив. В такива случаи съзнанието започва да си играе с нас.

Опитвайки се да създадат модел на дежавю, учените стигнаха до теория на „мобилния телефон”. Според нея подсъзнанието ни събира информация с такава скорост, че съзнанието не успява да го догони и усвои. Това разсейва ума. И когато човек се съсредоточи върху това, което го обкръжава, се чувства така, сякаш вече го е преживял.

Дежавю може да бъде провокирано в забързаното ежедневие. Това се случва, ако първо бегло погледнете обект, а след това му обърнете по-голямо внимание.

- реклама -