Десет месеца ще редят пъзела с трафика в Пловдив

Десет месеца ще редят пъзела с трафика в Пловдив

Софиянци или варненци ще имат думата какво да се случи с трафика под тепетата. Това следва от единствените две оферти в конкурса за изработването на Генералния план за организация на движението (ГПОД) в Пловдив, пише Марица.

Обществената поръчка, обявена от Общината, е с прогнозна стойност 250 000 лева без ДДС,

или 300 000 лева с включен данък. Предложенията бяха отворени миналия петък.

По-евтината оферта е на „Инжконсултпроект“ ООД от Варна

с управител  инж. Иван Колелиев. Дружеството предлага да изготви плана за 197 000 лв. без ДДС, или за 236 400 лв. с данъка. Втората фирма е „Ий Кей Джей България Кънсълтинг Енджиниърс“ ООД от София и се представлява от управителя Александър Жипонов. Тя е готова да свърши работата срещу 200 020 лв. без ДДС, съответно 240 024 лв. с данъка.

Тръжната комисия на Община Пловдив започва да разглежда офертите през тази седмица,

за да избере най-изгодната. С предимство е участник, предложил по-ниската цена, и се предполага, че по-голям шанс има варненската фирма. Избраният изпълнител трябва да изготви предварителен проект на Генералния план за организацията на движението под тепетата,

който ще бъде съгласуван задължително с всички институции – и най-вече с Пътна полиция на МВР.

След това ще се прави окончателен проект, който включва цялостна картина на трафика в Пловдив – с подробен анализ на проблемите и предложения за решения за подобряване на пешеходно движение, обществен транспорт, мрежата от велоалеи и ползването им от граждани. Изисква се детайлно проучване на броя, начина и ползването на индивидуални

електрически превозни средства, а също така на трафика на леки, товарни и транзитни автомобили.

Паркирането е една от важните теми в плана. Целта на този документ е да се набележат мерки за чувствително подобрение на уличния трафик, намаляване на задръстванията по кръстовищата, на шума и газовите емисии от автомобилите.

Генералният план за организацията на движението предвижда подробно

да бъдат изследвани всички проблеми на градския транспорт и да се дадат решения за промени в маршрутни схеми и разписания, като се обхванат и новите квартали.

Според зам.-кмета по транспорт инж. Александър Държиков

планът е стратегически документ, който е задължителен за всяка община, тъй като с него се определят посоките за подобряването на организацията на движението и на градския транспорт. След като бъде подписан договор с избрания изпълнител, в дискусиите за решаването на проблемите с трафика ще участват специалисти от Община Пловдив и представители на шестте районни кметства. Генералният план трябва да бъде готов в срок до 300 дни, или 10 месеца.

Безброй са „белите петна“ в организацията на движението,

 считат шофьори и пътници. Натоварването на всички пътни артерии се увеличава с всеки ден, защото броят на автомобилите нараства стремглаво.

Според изследвания, направени преди две години,

в Пловдив бяха регистрирани 233 488 превозни средства. На всички основни булеварди има интензивен трафик. Така по бул. „Цар Борис IІІ Обединител” средно на час преминават 2745 коли. В същото време улиците в Пловдив, с малки изключения, си остават със същия габарит, каквито бяха и през 80-те години на миналия век, с тази разлика, че тогава основните превозни средства бяха градският транспорт и обслужващите автомобили.

Един от жестоките капани е Панаирният мост,

където колоните се точат почти през целия ден от колелото на бул. „Дунав“ до Тунела, а често и до Сточна гара. Опитът на бившия кмет на Пловдив Здравко Димитров да изгради пробив до Водната палата и да отпуши трафика по бул. „Марица-юг“ удари на камък, след като протестиращите – а с тях и общински съветници – го накараха да прекрати договора за изграждане на съоръжението на две нива.

Алтернативни средства за придвижване няма,

освен градския транспорт, но и той е ограничен до 220 автобуса, които се движат по маршрути, утвърдени преди много години и променяни само частично. Велоалеите са крайно недостатъчни, въпреки че тази година в бюджета на Община Пловдив бяха заложени 200 000 лв. по предложение на група съветници за разширяване на мрежата. Неслучайно при допитване до гражданите е установено, че 36% от анкетираните посочват липсата на велоалеи като причина да предпочитат лека кола или в краен случай – автобус и такси, вместо да ползват велосипед.

Броят пътниците в автобусите по всички градски линии

Пътниците в градския транспорт ще бъдат преброявани по време на обследването, което ще се провежда при подготовката на Генералния план за организацията на движението. Целта е да се установи дали 220-230 превозни средства, които вървят в момента по 29 линии в Пловдив, са достатъчни,

кои от маршрутите трябва да се променят,

за да са удобни на хората, дали разписанията отговорят на изискванията на пътниците и кои квартали са лишени от обществен превоз. Данните ще бъдат предоставени на Община Пловдив, за да реши как да актуализира старата транспортна схема, за да са доволни не само гражданите, които живеят в старите квартали, но и в новите.

В плана трябва да бъдат отразени със съответните анализи

и препоръки всички линии, маршрути и спирки, както и стоянки на таксита. Близо 450 са автобусните спирки в града, от които 314 са предоставени на концесия на частна фирма „Елиза 1999“ през 2003 г. Десетки заслони са в безобразно състояние – със счупени стъкла и графити, на някои са разбити и пейките. Ще се проучва пътникопоток

и ефективност на линиите – колко пътници са слезли и са се качили между 6:00 и 21:00 часа.

Хората, които ползват градския транспорт, се оплакват най-много от разредени рейсове във вечерните часове, в почивните и празничните дни. Разписанията на автобусите се одобряват по предложение на

Община Пловдив и с решение на Общинския съвет.

Най-дългият интервал е 17 минути, но след 19,30 часа обикновено се чака 20-30 минути и повече. Същата картина е и през уикенда. Това е една от причините много пловдивчани да предпочитат да се придвижват с кола, вместо с градския транспорт. Електронна система в градския транспорт не работи, табелите на спирките често дават невярна информация.

От експерти се иска да обследват състоянието на извънградския транспорт –

автогари, пристигащи и тръгващи автобуси от Пловдив, разписания и пътникопоток. И в това отношение проблемите са големи – всички линии се обслужват с временни договори от различни частни фирми, наплив на желаещи да возят пътници няма, съответно до много населени места липсва редовен транспорт. В момента тече обществена поръчка за 17 автобусни линии в областта. Единна информация за тръгване и пристигане на рейсове няма нито в сайта на ОП „Организация и контрол на транспорта“, нито на трите автогари на „Хеброс бус“. Въпреки многото обещания, в Пловдив до днес няма общинска автогара.

Товарни коли аут от центъра и улиците до училищата

Къде в Пловдив е необходимо да се въведе ограничение или забрана на товарните автомобили? На този въпрос трябва да отговорят експертите, които ще работят по Генералния план за организация на движението. Администрацията посочва в заданието към плана различни варианти – в централните градски части, вторични градски центрове, по улици край болници, учебни и детски заведения, по обслужващите улици на обособени жилищни зони.

Вторият въпрос е дали мярката да важи в определени часове от денонощието и в зависимост от тонажа на превозни средства, разделени в три групи: над 2,5 т, над 5 т и над 10 тона общо тегло.

Проучване ще се прави също така за забрана за движение на двуколесни превозни средства – мотори и мотопеди, доколко се налага тя да се въведе по улици с интензивно движение, с изчерпана пропускателна способност или да се ограничи движението им покрай училища, болници, детски заведения. Табуто няма да важи за велосипедисти.

При подготовката на Генералния план от избрания изпълнител се изисква да посочи мерки за  осигуряване на безопасност на пешеходците. Тротоарите и пешеходните алеи трябва да бъдат изолирани от транспортния поток посредством разделителни ивици –  земни, декоративни насаждения, предпазни огради от различен вид (тръбни, верижни, декоративни). Другото условие е да се премахнат всякакви пречки за движение на пешеходците по тротоарите  – неправилно разположени търговски павилиони, рекламни колони, стълбове, строителни огради.

 

 

- реклама -