Депутатите излязоха най-скъпи на ПП-ДБ, по 15 бона реклама за мандат

Депутатите излязоха най-скъпи на ПП-ДБ, по 15 бона реклама за мандат. Коалицията „Продължаваме промяната-Демократична България“ похарчи най-много пари на вятъра, ако платената реклама за изборите се раздели на спечелените депутати. Това сочи анализ на Института за развитие на публичната среда (ИРПС), който проследи средствата, отделени от участниците в изборите за реклама в медиите.

Депутатите излязоха най-скъпи на ПП-ДБ, по 15 бона реклама за мандат

Към 30 март партиите и коалициите са отделили 2 395 882 лева (без ДДС). Мониторингът включва официалните страници на 39 национални и регионални медии – 9 телевизии, 3 радиостанции, 11 вестника и 16 информационни сайтове и агенции.

ПП-ДБ измества всички формации по направени разходи, с инвестираните в медийна реклама  997 450 лв. (и с ръст от над 800 хил. лева за последните 10 дни). Основният дял на тези средства е насочен към двете частни национални телевизии – bTV и Нова ТВ.

Депутатите излязоха най-скъпи на ПП-ДБ, по 15 бона реклама за мандат

На второ място по разходи са съответно „Възраждане“ – 373 211 лв., които са увеличили разходите си с над 100 хил. лв. за последните 10 дни. Те залагат основно на телевизионна реклама. Следват ги ГЕРБ-СДС с 258 800 лв., като разходите на коалицията за реклама в проследяваните медии са нараснали с едва 2 хил.лв. От коалицията разпределят сравнително равномерно средствата си за реклама между видове медии – телевизии, онлайн и печатни медии.

В същото време предварителните изчисления сочат, че в новия парламент ГЕРБ-СДС ще имат 69 места, следвани от ПП-ДБ с 65, „Възраждане“ с 38, ДПС с 34, БСП с 23 и ИТН с 11.Така излиза, че за всяко депутатско място от „Промяната“ и „Демократична България“ са похарчили 15 345 лева за реклама. За сравнение ГЕРБ-СДС са минали далеч по-тънко с 3750 лева за мандат. За „Възраждане“ сметката сочи 9 821 лева за едно депутатско място, което пак е доста под харчовете на ПП-ДБ. Разбира се, всичко е с уговорката, че никой не знае какви са реалните разходи на партиите в предизборната кампания.

Избирателите на ГЕРБ-СДС предпочитат хартията, на ПП- ДБ – машинния  вот

Избирателите на ГЕРБ-СДС предпочитат хартията, а тези на ПП- ДБ – машинния  вот. Това показват данните от преброяването на  РИК- Хасково.

84 913 са бюлетините, намерени в урните. От тях 44 289 са от машините, а хартиените са 40 616.

Интересно е по какъв начин са упражнили правото си симпатизантите на отделните партии. Тези на ГЕРБ предпочитат хартията, така са гласували 15 346. Машинния вот са предпочели 8189.  Повечето от избирателите на ДПС също са предпочели хартията- 7394, но останалите 6743 са дали глас чрез машина.  Подобна е ситуацията при БСП, където хартиените бюлетини са 3950, а машинните 3102.

За „Възраждане“ с машина са гласували 7402, а с хартия 3675.

Твърдо електронно са упражнили правото си на глас избирателите на ПП-ДБ. 11083 са електронните бюлетини са тях, а хартиените са едва 503.

От протокола се вижда също, че избирателната активност е била 37.96%, което означава, че 60 на сто от имащите право на глас в областта не са гласували.

- реклама -