БДЖ, занчев държавна помощ пътнически превоз

Държавата ще инвестира в пътнически превози. ЕК разреши правителството да подпомогне БДЖ с 224 млн.лева

Държавата ще инвестира в пътнически превози.

Това съобщи Велик Занчев, зам.-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията и председател на Борда на директорите на БДЖ.

Изявлението е във връзка с европейската нотификация, която разрешава отпусне на държавна помощ за дружеството. С въвеждането на ТОЛ таксите ще поставим на една плоскост железопътния и автомобилния транспорт. По думите на Занчев двата транспорта ще бъдат равнопоставени и ще могат да се конкурират. „От 2002 г. БДЖ е на така наречената ТОЛ такса и си плаща за преминаване по жп мрежата“, коментира той.

Занчев подчерта, че държавата ще намери решение по отношение на дълговете на БДЖ. „Вторият проблем, по който ще работим, е инвестициите в БДЖ. Тук нашата философия за решаването на този проблем се различава от това, което е било 2005-2007 г., когато държавното дружество е взимало търговски кредити и чрез тях е инвестирало в дружеството. Сега през капиталовия трансфер, сиреч държавата ще инвестира в пътнически превози. Може би до края на годината септември или октомври месец ще стартираме процедура за покупка на нов подвижен състав“, поясни той.

В петък получихме дългоочакваното разрешение от ЕК, българското правителство да има право да подпомогне БДЖ, обяви Занчев.

Сумата, за която имаме разрешение е 224 млн. лв.

По думите му това е единственото по рода си такова разрешение, откакто сме влезли в ЕС от 2007 г. „Преди това не е имало такова. Това е признание за успешните реформи, които са направени в дружеството от 2010 г. насам“, коментира Занчев. Той обърна внимание, че това означава, пред ЕК БДЖ е доказало, че дружеството е жизнеспособно. „Иначе няма как тя да даде разрешение на държавата да даде пари на БДЖ, ако тези пари не са дадени адекватно. Няма как държавата да инвестира в компания, която не е жизнеспособна“, коментира той.

„Тук искам да подчертая, че оттук насетне започва тежката част – преговорите с Министерство на финансите и да начертаем финансовите схеми, по които тези пари да дойдат в дружеството и оттук насетне ще стартираме преговори с така наречените облигационери. Това е втори облигационен заем, който е формиран 2007 г. Остатъкът, който трябва да платим е 150 млн. по него“, допълни Занчев. По думите му лихвите за просрочие, които БДЖ плаща, са около 14 млн. на година.

- реклама -