Дарин Маджаров, уча се, видеоуроци, образование, ученици, деца

Дарин Маджаров – създател на „Уча.се“ пред FN: В България има чудесни условия за развитие на бизнес и проекти

Само преди дни платформата за видеоуроци и интерактивно образование „Уча.се“ получи награда на Българската асоциация за информационни технологии (БАИТ) за специален принос в развитието на информационните технологии.

Снимка: Фейсбук

Иновациите са отражение на нивото на национални амбиции за бъдещето и на така важното взаимодействие между държавните институции, бизнеса, науката и образованието във всяка държава. Това каза президентът Румен Радев, връчвайки престижното отличие на Дарин Маджаров.

Как технологиите помагат на традиционното образование, защо е важно да направим предметите в училище атрактивни за децата ни и не се ли профанизира образованието?

С основателя на платформата и неин основен двигател – Дарин Маджаров, разговаряме навръх националния ни празник – 3 март. Защо точно с него – вижте!

Поздравления за наградата на БАИТ! Напълно заслужено! Как ви хрумна идеята за видеоуроци?

Бях 7 години в чужбина. Когато завърших училище, отидох в Германия, после бях в Белгия, а сестра ми в този период беше ученичка в 11 клас, пълна отличничка, но от време на време ми се обаждаше да ме пита разни неща, аз ѝ ги обяснявах. Тя ги забравя, аз ги повтарям и решихме да ги записваме. Качвах ѝ ги записани, тя започна да ги показва на своите съученици, а те ги споделяха във Фейсбук. Те казаха „Браво, машина, много ни помагаш, прави още!“.

В началото правихме уроци по математика и физика – тези неща, по които аз съм специалист, после започна да ме пита и по химия. Аз се обадих на бившата ми учителка по химия да се включи и така започнахме да правим уроци по химия. Така постепенно започнах да каня и други учители, които да помагат и заедно да правим уроците.

Колко в действителност вече е голяма платформата – потребители, уроци, теми, говорители?

В момента сме създали 14 000 урока и тестове, като това покрива почти 100% от цялото съдържание на материала от 1 до 12 клас в училище. Над 600 хиляди са регистрираните ползватели, във всяко второ училище в България учители ползват и преподават по „Уча.се“. Влизат в час, прожектират видеата, дават някъде на пауза, питат учениците дали нещо не са разбрали, учениците отговарят и така става доста по-интерактивен целият урок, всички активно участват.

Как и кого привличате за ролята на хората, които трябва да „изиграят“ урока?

Ние сме вече 130 души екип, като, за да се създаде един урок, най-важни са учителите, които създават плана, после има сценаристи, които го разработват, и накрая има хора, които го озвучават и го изиграват. И учениците слушат техните гласове. Т.е. екипна е работата. Ползваме силните страни на всички – хората, които изиграват урока, са много вдъхновяващи хора. Например Симо Колев, който е водещ в БГ радио, аз самият съм озвучил над 1000 урока по математика, т.е. не просто хора, които да го озвучат, а да стане и много готино.

Има ли наистина хляб в този бизнес, дори от гледна точка на Вашата печалба? В крайна сметка не е безплатен Вашият труд?

Именно това, че много хора си взимат абонаменти, ни позволява да разрастваме екипа и да правим нови неща. Ако хората не си купят услугата, това означава, че ние не си вършим добре работата. Сега, това, че имаме много потребители, ни дава индикация, че сме в правилната посока и разширяваме платформата.

Какво планирате за нейното развитие в близко бъдеще?

Тази година голям фокус са ни събитията на живо с ученици, за да можем, освен онлайн, да се срещаме и лице в лице, за да можем да ги довдъхновим, да видим къде са техните проблеми, да започнат да работят върху техните лични цели и ние да сме като техни ментори, които да ги преведат от сегашното им състояние към по-успешен живот.

Когато правите уроци за финансова грамотност, срещате ли интерес? Тъй като темата е малко комплицирана…

Вижте коментарите под уроците, децата са вдъхновени, родители ни пишат, че децата са се запалили по тези теми, учители споделят, че е настъпил фурор.

Когато говорим за обучение по атрактивен начин, не води ли това до профанизиране на образованието?

Въпрос на граници е! Преди време казах, че всички страни – родители, учители и ученици, искат да има повече дигитални материали, защото е доказано, че те помагат на почти всички да се справят по-добре. И, покрай това, на самите учители/ментори да им се освободи време да развиват другите важни умения на учениците. Това е добрата рецепта – дигитални материали плюс креативни учители като ментори.

На въпроса за профанизацията: всичко с мярка – като пием прекалено много вода, пак можем да умрем, като пием умерено вода – това е полезно. В случая, ако се прекали с шегите, жаргона и т.н. или направо казано с простотията във видеото, това е лошо. Затова ние правим екип, който се саморегулира – учителите създават плана на уроците, сценаристи, заедно с педагозите, създават сценария и това гарантира, че накрая имаме експертна издържаност на това, което виждат учениците.

Няма ли опасност учениците изобщо да спрат да четат (не че сега много четат), в смисъл изяде ли мишката книжката?

Напротив, това, което наблюдавам, е точно обратното. Щеше да ме тревожи, че учениците ще спрат да четат, ако продължаваме да ги отблъскваме от супер готините неща, които се учат в училище. Пример: всички се сещаме за предмети, които сме намразили в училище. Защо сме ги намразили?

Защото са ни били предадени супер скучно, без никаква емоция, без никакво запалване. И да, така се случва с много ученици и много предмети. Това, което ние правим, е разбираемо и много интересно – да им поднесем първите впечатление към предмета и те да се запалят и да видят интересното в този предмет. И като се запалят, те после сами търсят допълнително и отиват да четат.

Как виждате идеалното сечение между иновациите и традиционното обучение?

Учениците в момента правят следното: прибират се вкъщи и сядат да учат, отварят учебника, виждат за какво става дума, отварят си тетрадките и гледат какво са си записали, пускат си видеото, после правят теста, проверяват се колко са разбрали и накрая пак се връщат на учебника и виждат, че са научили материала.

Снимка: Фейсбук

В никакъв случай целта не е да се отрече всичко, да се отрече материала или учебниците. Напротив, дава се още един инструмент, който им дава възможност да надграждат. Самият аз чета всеки ден книги и именно, защото съм се запалил по някаква тема. Нека гледат видеа, да го направят по техния си начин – онлайн, да се запалят по някаква тема и после, повярвайте ми, ще изчетат всичко по тази тема. Ако ги отблъснем, няма да прочетат и ред.

Имате ли потребители извън България?

Имаме около 200 000 деца в ученическа възраст извън България. Около 2 милиона българи има извън страната. Те учат в различни образователни системи и това е причината много семейства да търсят начин за образование на децата си по българската система. Има все повече български училища, които отварят по света. Една от платформите, които ползват, е „Уча.се“.

Поздравете ги за 3-март!

Поздравявам всички българи! Самият аз живях дълго време в чужбина и много добре знам болките на хората зад граница, знам какво им харесва и какво не. Аз лично винаги съм се гордял и винаги съм казвал, че съм българин! Защото съм виждал колко чудесна работа можем да вършим и, когато бях навън, гледах да взема всичко най-ценно, защото знаех, че ще се върна и ще се раздам за нашата страна. Пожелавам на всички българи да вземат уменията и да се развият, и, ако искат да се приберат, тук има чудесни условия да се развиват проекти, бизнес и всичко, за да развиваме заедно България!

- реклама -