Дадохме за забавления и интернет поне 3,7 млрд. лева

Поне 3,7 млрд. лева са похарчили българите през 2023 година за забавления и интернет.  Сумата е сборна само от приходите на трите мобилни оператора. Това означава, че парите са повече, защото на пазара има и много малки доставчици на интернет и телевизия, пише „24 часа“.

Данните от годишния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) обаче показват, че “А1 България”, “Йеттел” и “Виваком” доминират на пазара. 2023-а

е била повече от добра за бизнеса им,

защото увеличават приходите си с между 9,3 и 17%.

При фиксираните телефони без изненада най-голям дял има “Виваком” по исторически причини от времето на БТК.

След това е А1, на трето място е “Йеттел”. Като цяло интересът към фиксираните телефони продължава да намалява, защото

броят на постовете е паднал с над 10%,

а трафикът е намалял с 16,5 на сто. Според Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) не е реалистично да се очаква сериозно разместване на пазарните дялове.

При мобилните телефони обаче конкуренцията е по-изострена. Тук лидер е А1, следват “Виваком” и “Йеттел”.

Цялостно пазарът на мобилна гласова услуга отчита увеличение с 0,6% в броя на абонатите, спад с 1,9% на изходящия трафик и на приходите с 2,5%. По-малкото постъпления идват от по-евтиния роуминг от 1 януари 2023 г.

Истинската битка за пазарен дял и пари се оказва доставката на интернет. Тук приходите през 2023 г. са се увеличили с 16,7%, а броят на абонатите с 5,3%.

Оказва се, че в България има 700 доставчика на интернет

Но и тук трите телекома доминират. Значителен дял обаче имат и по-малките играчи – те държат 33,9% от абонатите и 44% от приходите. Потребителите имат достъп и до все по-бърз интернет. За 92,6% от хората скоростта е поне 30 Mbps.

При мобилния достъп до интернет няма изненади – пазарът е разделен между “Виваком”, А1 и “Йеттел”. Делът на абонатите, които имат достъп до 5G, се е увеличил значително през миналата година – с 11,5 на сто до 18,9% от всички потребители на мобилни телефони.

Оценката на КЗК е, че на пазарите на пренос на данни и достъп на интернет има силна конкуренция. Това стимулира предприятията

постоянно да подобряват услугите, които предлагат

- реклама -