матура външно оценяване ученици четвъртокласници учебна година, МОН, дистанционно обучение, изпити

Д-р Юлиян Петров за FN: Около 20% от учителите се страхуват от обучение в клас

Как ще започне учебната година? Страхуват ли се учителите от зараза и какви мерки се взимат в училище за безопасността на преподаватели и ученици?

Отговори на тези въпроси търсим от д-р Юлиян Петров – председател на Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“.

– Има ли окончателно решение – как ще стартира учебната година? И как ще се случи първия учебен ден за първолаците?

– Имаме решение, че учебната година ще бъде в условие на редовен учебен процес и всъщност в момента работи екшън група, която трябва да разработи серия от правила, които да се спазват в различни условия.

Тази група е стигнала до препоръката, че в училищните дворове на 15 септември освен първокласниците, при спазване на социална дистанция, няма да има други класове. Това е и препоръката към родителите – да няма струпване на хора. Първокласниците ще бъдат посрещнати по един подобаващ начин при спазване на мерките.

– Какви мерки са взети за опазване здравето и на учениците и на учителите?

– Работи се в две направления. Първият е насочен към нормалния учебен процес в условия на повишено предпазване и дистанция. Учителят ще преподава от катедра, така че да няма смесване между него и класовете. Защото препоръката на Здравното министерство е ако се открие заразен ученик, да се карантинира класа, но не и учителят.

Т.е. първата серия от мерки е насочена при едни относително нормални обстоятелства.

Второто направление е насочено към хипотезата, в която е заразен учител, ученик или група от ученици. Там вече има други правила, както казах, ще се карантинира класа, а не учителя. Позицията на Здравното министерство беше, че няма да се правят тестове. Но ако тази позиция се промени от Синдикат „Образование“ питаме: Кой ще плати за тези тестове? Засега има заявено желание от страна на МЗ ако се налагат тестове на ученици, те да бъдат поети от бюджета на това министерство.

Моето мнение е, че тестове трябва да се направят обезателно на учителите, защото те контактуват с много хора. Остава и въпроса за средствата за дезинфекция и кой ще плати за тях. Към момента в МОН няма такива средства.

– Какво е нагласата на учителите за завръщане в класните стаи?

– Наскоро правихме такова изследване. Вие знаете, че средната възраст е доста над средната в Европа. Около 20% от българските учители се страхуват и смятат, че има опасност да започнат редовен учебен процес. Аналогичен, дори и по-висок беше процента на учителите в детските градини преди рестартирането на тяхната дейност. Но те все пак организираха учебния процес макар и не на пълни обороти.

По същия начин ще се случат и нещата в училище. Безспорно ще има страх. Със сигурност опасността си остава, но не очакваме ново извънредно положение. Трябва да се научим без страх, но спазвайки акуратно правилата, да живеем и да работим при тези условия. Много други браншове започнаха да работят при условия, които сами са създали. По същия начин и в образованието ще се създаде една възможно най-сигурна атмосфера, защото нямаме друг вариант.

– В случай на ново затваряне – готови ли са училищата да преминат в дистанционен режим?

– Ако говорим чисто хипотетично, което силно се надявам да не се случи, мога да потвърдя, че след това, което направиха учителите и системата, тръгвайки от една много ниска точка на готовност за дистанционно обучение, сега това ще се случи много по-бързо и ефективно. Училищата са много по-подготвени да се справят.

И оттам нататък комбинирането на редовно и дистанционно обучение ще става много по-лесно и ще става все по-добро. Видяхме желание от страна на МОН да осигурят средства за дигитално изключените ученици. По наши проучвания процента на тези ученици не е висок, но това е проблем, по който трябва да се работи.

– Ако големите ученици са в състояние съвестно и сами да се справят с дистанционното обучение, това в никакъв случай не важи за малките (поне до 5,6 клас). Това е голям проблем за родителите, които трябва да оставят своята работа и да помагат на децата си. Как виждате решението на този проблем?

– Безспорно, не само в България, но и по света, се възприе, че за начален етап на образование дистанционното обучение не е приложимо. Следва, че то ще бъде едно голямо изключение, временно, нещо което е измеримо с грипните ваканции, които си имахме и до сега. Нищо различно няма да се случи. При големите ученици може да има дистанционно обучение, но в определен процент и ако е припознато от училищните колективи. И те могат да са насочени само към карантинираните класове.

- реклама -