сн. БГНЕС

Д-р София Ангелова, пулмолог пред FN: Маските са важни за учениците, но трябва да знаят как да ги използват правилно

Първата седмица отново в училище вече е факт. Както са факт и първите случаи да заболели ученици и учители. Училищата отвориха врати при задължителни и препоръчителни мерки срещу COVID-19.

Една от задължителните мерки е носенето на маски от учениците в коридорите и общите помещения в училищата. Родители протестираха срещу тази мярка, която според някои носи повече вреди на децата, отколкото ползи. Ролята на маските не трябва да се подценява, коментира пред Flashnews пулмологън д-р София Ангелова.

– Какви маски е препоръчително да носят учениците?

Ролята на маската в условията на респираторни инфекции тя си има своето значение. По този начин аз мисля, че ще намалим заболеваемостта от грип. Тези маски от различни платове и шарки – има деца, които са алергични.  Някои са цветни с разни бои и не всички деца ще могат да ги понасят. Аз мисля, че една хирургическа маска е много по-добре отколкото една маска от плат, която изключително плътна. Децата вътре в часовете няма да бъдат с маски, което и голямо предимство, за да могат да се концентрират. Аз по-скоро съжалявам учителите, защото имам астматици и пациенти, които с маски преподават. Те трудно ще могат да се справят. Децата в няма да чуят учителя, който е с маска.

Учителите също трябва да бъдат без маски.

Тази маска ще създава условия децата да се разконцентрират. Те няма да чуват учителя си какво говори. Няма как да излизат словата,които трябва да стигат до ушите на учениците.

сн. БГНЕС

– Как децата да използват маските, така че да бъдат ефективни?

– Учениците си ги разменят, пипат ги с мръсни ръчички. По правило трябва да затварят тази част, която е към устата и след това да ги прибират в торбичка и когато им потрябва – пак да ги извадят. Но на всяко вадене и слагане ръчичките трябва да се измиват, което трудно ще се спазва.

За децата е трудно да опазят маските чисти, защото слагайки ги по чантите, без да са в специални пликчета, те ги замърсяват. Дори в едно пликче за сандвич ако родителят я сложи, за да не не замърсява, това ще бъде полезно. Децата трябва да пипат маските само за частите, които са около ушите.

Но от още по-голямо значение е ролята на родителя – да не пуска на училище дете, което има симптоми, че се разболява. Това е първото и основно нещо, не толкова маската. Тя няма да помогне ако детето киха и кашля в класната стая.

Друг е въпросът как ще ги слагат маските. Има публикации, че вирусът се задържа до 7 дни върху предната част на маската. Детето като я хване и дръпне отпред, за да я свали или да си я нагласи – и вирусът се прехвърля върху ръцете. На децата трябва да им се обясни, че маската се слага и сваля само с шнурчетата, които я захващат за ушите. Частта която е към устата се сгъва и се прибира в торбичка. Не в чантата с учебниците, защото те какво ли не поемат от околната среда.

Дори и на малките деца ако им се обясни значимостта на проблема – те ще разберат.

-Може ли честата дезинфекция да има обратен ефект?

– Ако има чувствителни деца те могат да започнат да кашлят. Аз виждам по мои пациенти – след всеки дезинфекцирам. И когато влезе следващ – понякога започва да кашля. Всеки човек е различен -някои може да не са чувствителни, но има и такива, които са.

сн. БГНЕС

Много по-лесно е с алкохолните кърпички.

Важното е да се научат децата да си мият и бършат ръцете. В училище не могат толкова често да ги мият, но могат да използват мокрите кърпички. Спиртът е този, които убива вирусите.

Аз съм оптимист, че този сезон ще намалее заболеваемостта и от другите респираторни заболявания.

Сега като са задължителни маските на обществени места ще намалее заболеваемостта от грип и респираторни вируси. Ролята на маските е изключително важна, не трябва да я подценяваме, но и трябва да спазваме правилата за тях. Важно е родителите да научат децата, така ще пазят и себе си.

- реклама -