Д-р Пенчо Пенчев, експерт в БЧК, пред FN: Какво (НЕ)трябва да правим ако пред очите ни стане катастрофа

За съжаление имаме все повече поводи да се замислим над въпроса „Знаем ли как да оказваме първа помощ ако станем свидетели на катастрофа?“ Виждали сме как някои остават безучастни наблюдатели, не са малко тези, които се чудят дали повече ще помогнат или ще навредят. Всъщност би трябвало всеки, който има шофьорска книжка да е изкарал курс по оказване на първа долекарска помощ.

сн. БГНЕС

Кои са основните правила, които трябва да спазваме, за да бъдем наистина полезни пред FN отговаря д-р Пенчо Пенчев, експерт в дирекция „Социално-здравна политика“ при БЧК.

– Д-р Пенчев кои са основните правила, на които учите бъдещите шофьори на курсовете за първа долекарска помощ?

– Първо трябва да вземем мерки за безопасност: да поставим светлоотразителните триъгълници, да облечем светлоотразителните жилетки, да преустановим движението, където е станала катастрофата. Това е много важно, виждате и на клиповете – други автомобили продължават да се движат, хора минават, нещо което е недопустимо в случай на ПТП.

Второто нещо е да оценим състоянието на пострадалия – първо дали е жив – дали е в съзнание, има ли дишане, пулс.

След това вече може да се обадим на 112. Като задължително започваме с това къде се е случило ПТП-то. Защото разговорът може да прекъсне и екипът най-малкото да знае накъде да тръгне.

На четвърто място идва оказването на помощ на пострадалия.

сн. БГНЕС

Има две спешни състояния, които не търпят да говорим по телефона и трябва първо да се помогне – когато имаме запушени дихателни пътища и когато има масивна кръвозагуба. В този случай трябва да действаме бързо. Ако помощниците са повече може да се разпределите.

– На курсовете в БЧК бъдещите шофьори успяват ли да научат наистина важните неща за адекватно действие в такава кризисна ситуация?

– Това е базисен курс, на който се научават освен споменатите вече правила и неща свързани с различни видове наранявания, за счупвания. Тези знания обаче започват да избледняват след шестия месец. Когато си сменяте книжката никой не ви кара да минавате курс наново, съответно и за оказване на първа помощ. При нас на курса не само на теория се учи, но и имаме манекени – така че всеки да опита да го направи. Всичко е въпрос на обучение.

катастрофа София Тодор Каблешков

Но обмисляме възможността тези водачи, които доказано са нарушили закона, като ги карат да ходят на проверовъчен изпит – да минават и опреснителен курс при нас. Това за тази група водачи е изключително важно. Като са забравили правилата за движение по пътищата, логично са позабравили и това, което са научили при нас.

– Склонни ли са хората да помагат, когато станат свидетели на катастрофа или друг вид инцидент?

– Повечето са склонни. Но малко знаят, че освен въпрос на желание, те са длъжни и по закон да помогнат. Независимо къде се случва някакъв инцидент и НК предвижда санкция ако не се притечете на помощ – от 100 до 300 лв или пробация, но за водачите на превозни средства наказанието за бездействие е от пробация до 1 г. лишаване от свобода.

катастрофа Русе-Силистра

– Кои са най-честите грешки, които хората допускат в опитите си да помогнат?

– Първо да се опитат да издавят пострадалите в ПТП-то е честа грешка. В никакъв случай не казвам, че само притеклите се на помощ я допускат – правят го и самият пострадал, който иска да излезе от автомобила.

Когато ПТП е тежко не е добре фриволно да се излиза от автомобила.

сн. БГНЕС

Ако има съмнение, че човекът може да има увреждания на главата, на шийните прешлени, на гръбнака и т.н. тогава преценяваме според ситуацията – ако човекът е в съзнание и диша нормално е по-добре да изчакаме линейката. Там има шийна яка, която се поставя, за да обездвижим шийните прешлени и спинална дъска, за да можем много внимателно да го сложим, за да избегнем прегъване на гръбначния стълб. Това са стандартни действия.

сн. БГНЕС

Ако обаче съществува заплаха, автомобила да се запали, да падне от виадукт или на човека трябва да му се окаже неотложна помощ, човекът трябва да се извади и задължително да бъде поставен на твърда повърхност.

– В такава ситуация добре ли е да се дава вода?

– Може да се даде малко вода, колкото да се накваси устата. Защото представете си и ситуация, в която трябва да му се направи спешна операция на пострадалия, няма как човек с пълен корем с вода да бъде интубиран, анестизиран и т.н.

Всеки, който иска да при добие базисни умения за оказване на първа долекарска помощ може да се обърне към областните съвети на БЧК, има различни форми на курсове. Освен курс за кандидат – водачи, има и за детегледачи, учители и родители на деца до 8 г. възраст. От БЧК подготвят и мобилно приложение с видеоклипове, в които всичко ще бъде разказано.

 

 

 

 

- реклама -