Галина Кабаджова
сн. БГНЕС

Д-р Галина Кабаджова пред FN: Как децата и родителите да се справят с ковид-стресът в училище

Още не е приключила първата седмица от новата учебна година, а от много места започнаха да пристигат тревожни новини за заболели учители, карантинирани класове и тестване на ученици.

Ходенето на училище в новата среда със сигурност е по-тежка задача от обикновено както за самите деца, така и за техните родители. Как да се справим със стреса и тревогите покрай коронавируса в училище? И най-вече как да запазим психиката на децата си от страха и да ги научим, че спазването на правилата в момента е ключово?

Потърсихме експертните съвети на психотерапевта д-р Галина Кабаджова.

– Самото завръщане в училище след дългото отсъствие може да е стресиращо за много от децата, а сега в условията на коронавирус пък още повече. Какъв трябва да е подходът на родителите към учениците, които изпитват страх да не се заразят и как да облекчат този стрес?

конспиративни теории– Това е една патова ситуация, в която всички ние попадаме – не само децата, но и възрастните. Това, което като родители и като хора трябва да знаем, е че идеално решение няма. В момента всеки търси начин да се справи със ситуация, с която няма опит. Затова преди всичко родителите трябва да са наясно със своите собствени емоции и да не се притесняват от това, което се случва. За да можем да бъдем полезни на децата си, ние трябва да сме полезни на себе си и да сме си помогнали в стресовата ситуация.

Затова и първият ми съвет към всички е – преди да изговорите с децата си, това, което се случва, поговорете с вашия терапевт или с друг близък човек, с който да споделите тревогите си и да получите разумен съвет. В противен случай рискуваме целия стрес, който изпитваме да бъде прехвърлен върху децата ни, а това няма да помогне на никого. Най-важното сега е да можем да обясним на децата с прости думи какво се случва – те разбират ясни, точни и кратки послания.

– Трябва ли да позволяваме децата да бъдат постоянно информирани за COVID-19 ? Откакто започна учебната година, а и преди това, информацията за заболели учители и ученици е първа новина в емисиите и никой не се съобразява, че това се гледа и от самите ученици…

сн. БГНЕС

– Забелязах, че в краткото време, което електронните медии имат да ни информират, те наблягат на най-стресиращите новини. Това, разбира се, повишава нашите нива на стрес. Затова не съм убедена, че най-доброто, което можем да направим като възрастни е да позволим това постоянно гледане и слушане на новини. Но, това се отнася не само за децата, а и за нас самите. Защото така се фокусираме върху тази тревожност, която е обзела цялото ни общество. Всъщност, място за паника няма – това е поредната ситуация, с която ние трябва да се справим.

Точно така, както децата на края на годината ходят на изпит, както ние самите сме ходили по изпити.

Тази ситуация е точно един изпит, едно изпитание, през което ние ще минем и ще тестваме нашите способности.

Информираността от психологическа гледна точка и за да се запази психическото здраве на децата, трябва да мине през нашите собствени разбирания. Вместо да стоим да гледаме новини, защо просто не седнем с детето си и не поговорим какво се случва, какво мисли то, как разбира ситуацията, какво го притеснява. Така много повече ще му помогнем да се адаптира, отколкото когато постоянно гледаме или слушаме новини.

Ще се изненадате колко децата нямат уменията да се паникьосват, те нямат нуждата да се стресират. Ние възрастните правим това и го предаваме на децата си. И всъщност в разговора може да разберем, че за детето няма нищо чак толкова притеснително. То е настроено, че лошото ще мине, защо ние трябва да го стресираме допълнително? Информираност трябва да има и тя трябва да бъде адекватна със ситуацията, но през очите и на детето, и на родителя.

– Как да обясним на детето си без да го стресираме, че е нужно да спазва стриктно извънредните мерки и новите правила?

сн. БГНЕС

Ако се замислите реално, паниката и стреса в момента се случват точно защото ние като общество не обичаме да спазваме правилата.

сн. БГНЕС

Сега какво се случва – децата, които са научени в семейството на правила и структура няма да имат проблем и много по-лесно ще се адаптират. Но, децата, които не са научени на правила и границите в тяхното възпитание са били малко по-широки, сега ще се сблъскат с проблем да спазват правилата. Това още веднъж показва колко е важно ние като възрастни да слагаме граници и да учим на правила нашите деца. Не зная защо напоследък все по-трудно е на родителите да слагат ясни граници във възпитанието на децата си.

По отношение на новите правила в училище – за да ни разбере правилно ученика, е най-добре да се мине през причинно-следствената връзка.

Не просто да кажем „ти трябва да носиш задължително маска“, а да обясним, защото е наложително носенето на маска и какви са последствията ако не я носиш. И как като си слагаш маската ще защитиш себе си и хората около теб и близките ти.

сн. БГНЕС

Новите училищни правила и мен доста ме накараха да се замисля като психолог, защото малко ми наподобяват като на казарма или военен лагер – ще има изолатори, маски, стрелки, които да се следват; няма да има междучасия, трябва да ги прекарваме в стаите и тн. Това неизбежно ще създаде едно напрежение в децата и като родители трябва да сме наясно, че ще има и последствия.

– Маските – действат ли те депресиращо на малките?

сн. БГНЕС

– Най-малките от I и II клас са най-уязвими в това отношение, защото това ще се превърне в тяхната реалност. Ролята на училището е да създава структура, а ролята на родителя е да възпитава и да създава усещане за съчувствие, съпричастност и емпатия. Това трябва много добре да го разберем.

Няма как маската да не създава напрежение, защото тя е промяна в правилата, промяна в условията и всяка една промяна ние е трудна и повишава тревожността и стреса. В такива моменти е важно да разберем защо трябва да направим нещо и да уважим правилата, т.е. маската е важна, защото има ролята да предпази мен и околните от вирусът. Обръщам се към родителите, че децата лесно се адаптират, а възрастните по-трудно. И ако ние приемем носенето на маски и приемем, че следващите месеци ще има правила, които трябва да се спазват ще помогнем на децата да се адаптират много лесно към новите условия.

– Как един родител може да разбере дали детето му се чувства добре в училищната среда и дали не е твърде стресирано покрай коронамерките? За какво трябва да се оглеждаме?

– Със сигурност ще има деца с повишена тревожност. Не бива по никакъв начин да спираме да разговаряме с тях. Това, което препоръчвам е всеки ден да се говори какво се се случило в училище, така както разговаряме какво се е случило през деня. Коронавирусът засяга най-слабите звена в нашето тяло, тук включвам и психичното здраве. И ако ние сме по-неустойчиви към стрес, със сигурно тази ситуация ще ни повлияе. Тук включвам и децата.

Трябва да бъдем нащрек за признаци на тревожност, трудно заспиване и концентриране. Да наблюдаваме децата и за депресия. Депресията какво е – тъга, липса на мотивация, плачливост, промени в навиците на хранене. Знаете, че повишените нива на стрес отслабват имунната система и съответно ставаме по-податливи към заболяване.

Гледайте и за промени в съня – дали детето спи по-малко или пък твърде много. В момента, в който един родител забележи такива промени в навиците на детето си, не бива да чака нещата да отминат от само себе си. Съветвам да се обръщат предимно към психотерапевт, да се изговори тази ситуация между специалист и ученика какво може и какво не може да контролира – ние не можем в момента да контролираме цялостната обстановка, но можем да контролираме нашето поведение към нея и с това да облекчим последствията. И за нас, и за близките ни…

- реклама -