Бум: Поколението Z лудна по лукс часовници втора ръка. Интересът подхранван от грижа за планетата.
Износът на швейцарски часовници
бие рекорди, но продажбите на употребявани часовници също са скочили най-вече благодарение на поколението „Зет“, което иска да потребява луксозни стоки по по-отговорен начин, предаде Франс прес.
Пазарът на употребявани часовници
се оценява на 20 милиарда швейцарски франка (колкото е и сумата в евро), като може да достигне 35 милиарда швейцарски франка до 2030 година, според проучване на консултантско-одиторската компания „Делойт“ (Deloitte).
Ориентиран исторически към колекционери,
търсещи редки часовници на аукциони, този пазар е напът да стане по-професионален благодарение на все по-големия
брой сайтове за онлайн продажби,
които проверяват автентичността на стоките и подбуждат интереса на самите производители на часовници.
„Понастоящем е налице глобално осъзнаване
на необходимостта да се консумира по-отговорно“, заяви Фабиен Лупо, бивша председателка на Фондацията за висше часовникарско изкуство. Тя организира през ноември в Женева салон за употребявани луксозни часовници,
събирайки гиганта в онлайн аукционите
„иБей“ (eBay), платформата за продажба на часовници „Уочбокс“ (Watchbox) и швейцарски марки като „Зенит“ (Zenith), собственост на френската група Ел Ве Ем Аш (LVMH).
Според Фабиен Лупо силният интерес
към употребяваните часовници се обяснява с потребителския избор на милениалите (поколението, родено между 1980 и края на 90-те години на миналия век)
и поколението „Зет“
(родено между 1997 година и 2010 година), които се „безпокоят много за бъдещето на планетата и не искат да купуват нови стоки“.
Към това се добавя и търсенето на „винтидж“
предмети, които не могат да бъдат намерени навсякъде, както и трудността да бъдат закупени някои от тях, тъй като списъците с чакащи за швейцарски часовници стават все по-дълги на процъфтяващия пазар.
„Освен това да не забравяме дигитализацията,
която се ускори с пандемията“, обяснява Лупо пред АФП.
Броят на онлайн платформите за часовници втора употреба, сертифицирани от часовникарските компании, става все по-голям.
Още през 2018 година гигантът
в сегмента на луксозните стоки „Ришмон“ (Richemont), собственик на „Картие“ (Cartier), Международната часовникарска компания (IWC) и „Пиаже“ (Piaget) е проявил интерес към този пазар,
купувайки британската платформа „Уочфайндър“ (Watchfinder).
През декември марката „Ролекс“ (Rolex) също е направила решителна крачка в борбата с фалшификаторите, стартирайки програма за часовници втора употреба с търговеца на дребно „Бухерер“ (Bucherer),
който има задачата да издава сертификати
за автентичност на тези часовници – първоначално в шест стрaни, сред които Франция и Великобритания, като целта е след това да се разпростре и до САЩ.