Борба с инфлацията: Раздават фризери във Великобритания, Франция с нови мерки. Замразената храна по-евтина от прясната – пестят от сметката.
Във Великобритания започва безплатно раздаване на фризери на бедни семейства, за да им се помогне да намалят сметките си за храна.
Новината идва на фона на нови данни
за инфлацията в страната, които показват, че като цяло тя намалява през последния месец, но не и при хранителните стоки. Те са поскъпнали с близо 17% и прогнозите са, че цените им ще продължават да растат до края на годината.
Проучване на университета в Манчестър
е показало, че домакинствата могат да намалят сметките си за пазаруване с близо една четвърт, ако минат от пресни на замразени храни. Причината е, че те са значително по-евтини, но точно най-бедните семейства не притежават фризери, в които да ги съхраняват. Затова местна организация се обръща за помощ към фирма за бяла техника и към верига за замразени храни, за
да обединят усилията си и да помогнат на най-нуждащите се.
Манчестър е родният град на футболната звезда Маркъс Рашфорд, дал тласък на мощна кампания за осигуряването на безплатна храна за бедни деца. Като малък той също е разчитал на такава.
„От доста време работим с благотворителната организация „Маркъс Рашфорд” и много други хранителни вериги, за да се опитаме да пропагандираме здравословни хранителни програми. Предоставяме информация
как да се получат общо 150 милиона пакета
на година с продукти като мляко, замразени и пресни плодове и зеленчуци. Но всеки път, когато се опитаме да раздадем безплатно огромни количества храна, виждаме, че хората усвояват едва 15% от нея. Семействата ни казват, че или нямат фризер, или просто не знаят какво да правят със замразените зеленчуци”, казва Стюарт Лендръм, директор по продажбите
в най-голямата верига за замразени стоки.
Заради поскъпването на пресните храни, продажбите на замразени отбелязва ръст през миналата година, но сега нещата се променят. Хората обмислят да изключат фризерите си, тъй като ограничените от правителството цени на електроенергията ще бъдат освободени в края на март.
„Това, което чуваме в момента от клиентите,
е че има хора, които избягват да се запасяват със замразени храни, защото се опасяват, че няма да имат достатъчно пари, с които да си платят тока. И изведнъж, като бизнес, си изправен пред риска да изгубиш всички тези огромни пари, които си вложил в замразени храни, а от друга страна, са отделните хора, които също искат да избегнат да поемат финансов риск”, казва още Лендръм.
Така се стига до идеята бизнесът да осигури
фризери и замразени храни, а бедни хора в Манчестър да участват в експеримент за намаляване на сметките си. Ако се окаже успешен, може да се превърне в социална програма в цялата страна, тъй като диетолози ще следят и дали те са успели да се хранят, освен по-евтино, и по-здравословно, което е сериозен проблем за хората с ограничен бюджет.
Междувременно срещу високите цени:
Франция подготвя антиинфлационна кошница. Подобно на Гърция и Испания, Франция също подготвя антиинфлационна кошница в помощ на потребителите. Тя ще съдържа 50 стоки от първа необходимост на по-ниски цени. В страната започват и масови проверки в хранителните магазини, а френски министри увериха, че ще налагат
строги санкции на търговците, които не следват мярката.
Официално, антиинфлационната кошница ще се предлага във Франция от месец март, макар че големи търговски вериги продават собствени продукти на доста по-ниски цени още от миналото лято. Става дума за тези от първа необходимост – от основни храни до хигиенни продукти за деца и възрастни, които
клиентът ще може да купи на цени на едро.
Антиинфлационната кошница се въвежда за срок от три месеца. Френският министър на финансите призова в нея да има качествени, пресни и био продукти, а не просто евтини стоки, предава Нова тв.
„100 продукта на ниски цени за 100 дни”.
Най-популярната търговска верига във Франция лансира своето предизвикателство срещу инфлацията. Атрактивни намаления на храни, хигиенни продукти и домашни потреби с до минус 70% примамват ежедневно хиляди клиенти, повели битка с високите цени.
Още преди правителството да блокира
цените на 50 продукта, за да ги постави в кошница срещу инфлацията, супермаркети във Франция обявиха собствени промоционални програми в отговор на кризата. Идеята е всеки да даде своя принос в борбата с високите цени. Министърът на икономиката заяви, че държавата не може да плаща за всичко и тежестта трябва да бъде споделена.
Френските управници обещават, че по-ниските цени в големите магазини няма бъдат за сметка на фермери и производители,
много от които вече са на прага на фалити.
Инфлацията при храните във Франция е oĸoлo 13%. През декември френските производители поискаха от търговците на дребно да повишат цените с между 15 до 25% заради нарастващите разходи. Специалисти считат, че инфлацията ще достигне връх през първата половина на тази година, преди
постепенно да се забави до края на 2024 г.
В еврозоната очакваният икономически растеж вероятно ще надмине предварителните прогнози.
„Добрата новина е, че тази година икономиката на ЕС стъпи на по-здрава основа от очакваното и изглежда ще се измъкне от рецесията. От есента насам отбелязваме редица положителни промени. Европейската референтна цена на газа падна под нивото отпреди войната, подпомогнато от ограниченията в търсенето, диверсификацията
на източниците на доставка и мекото време.
Подобряването на икономическите настроения показва, че европейската икономика е на косъм да избегне техническата рецесия”, обясни европейският комисар по икономиката Паоло Джентилони.