Национален план за ваксиниране, ваксини

„Барометър България“: Вески трети се страхува да се ваксинира срещу COVID-19

В края на ноември „Барометър България“ проведе стандартизирано телефонно интервю, в което проучи обществените нагласи към присъствено или дистанционно обучение на учениците, отношението към бъдеща ваксина срещу коронавирус. В усложнената епидемична обстановка мненията на респондентите към присъствието на учениците в училище е поляризирано, а преобладаващата част от анкетираните се страхуват от ваксиниране.

Проучването е проведено със собствени средства на „Барометър България“ в периода 24 – 29 ноември сред 847 души на възраст над 18 години с право на гласуване.

Одобрявате ли прекратяването на присъственото обучение в училищата?
При все по-усложнената пандемична обстановка и на прага на нови строги мерки, мненията в обществеността дали и при какви условия трябва да бъде преустановено присъственото обучение в училищата са доста противоречиви. 39% от анкетираните подкрепят идеята за дистанционно обучение до овладяване на разпространението на COVID-19. За изцяло присъствено обучение са 19,5%, а 26,2% подкрепят компромисен вариант, при който учениците от начален етап ще останат в училищата. Прави впечатление и възрастовото разделение на мненията – за затваряне на училищата са по-възрастните, които по принцип са в по-рискови групи или са по-загрижени за своето и здравето на близките си. По-младите анкетирани, които освен здравните, отчитат и образователните последствия за децата и икономическите за родителите на най-малките, принудени да останат вкъщи, са или категорично против преустановяване на присъственото обучение, или са по-скоро склонни на компромис с дистанционно обучение само на горните етапи. 15,3% от анкетираните нямат мнение по въпроса.

Ще се ваксинирате ли доброволно срещу COVID-19?
След като в последните дни фармацевтичните компании обявиха обнадеждаващи данни за успешна ваксина срещу COVID-19, запитахме нашите респонденти доколко са склонни да се ваксинират. В отговорите преобладават предпазливостта и дори страха. Едва 22% от запитаните са категорични, че ще сложат ваксина, докато 32,9% предпочитат да изчакат, докато се уверят в ефекта й и липсата на странични ефекти. 28,9% биха се отказали заради страх от самата ваксина. 12,2% пък изобщо отричат съществуването на коронавирус. Много малък е делът на тези, които нямат мнение – само 4%.
Причините за разнопосочните мнения вероятно са в липсата на информация за резултатите от ваксините на този ранен етап.

Ако днес се провеждат парламентарни избори, за коя политическа сила бихте гласували?
В края на ноември и на ръба на затягащи се противоепидемични мерки одобрението към ГЕРБ не търпи значителна динамика и партията остава водеща политическа сила (20,1%). БСП остават на второ място с 12,5%, като разчитат на подкрепата предимно на твърдия си електорат, а опитите им да блокират работата на Народното събрание и приемането на бюджета за следващата година, като не влизат в пленарната зала, не им печели одобрение и не привлича нови избиратели. Не им помага и яростната им съпротива срещу дистанционната работа на депутатите и гласуването на закони от парламента по електронен път при условие, че многократно са заявявали подкрепата си за електронно гласуване при провеждане на избори. ДПС събират 7,9% със своя традиционен електорат. Твърдата и ясна позиция за отстояване на българщината в Македония укрепи позициите на ВМРО. Освен традиционно твърдото си избирателно ядро Патриотите получават и подкрепата на периферни избиратели и по този начин стават опонент на ДПС за третото място. Заявка да гласуват за ОП дават 7,6% от избирателите. Да не забравяме, че на президентските избори за председателя на партията Красимир Каракачанов гласуваха 15% или около 600 000 избиратели. Партията на Слави Трифонов „Има такъв народ“ задържа нивата си на одобрение без промяна, същото се отнася и за Демократична България, които остават в рамките на твърдия си електорат от десни избиратели от големи градове. 30,9% заявяват, че няма да гласуват, а 9,1% от анкетираните се колебаят.

- реклама -