евровота

„Барометър България“: ГЕРБ води пред БСП с 3,7%

Няколко дни преди изборите за Европейски парламент „Барометър България“ проведе финално експресно телефонно проучване за нагласите на българските избиратели.

С наближаването на изборния ден намерението на гласоподавателите твърдо да отидат до урните леко се е повишило – от 33,8% на 37,5%, но и на твърдо решилите да не гласуват – от 29,7% на 33,6%. Това е за сметка на колебаещите се, които намаляват – от 36,7% на 28,9%.

Тенденцията за превес на ГЕРБ пред БСП се запазва, въпреки продължаващата размяна на предизборни остри реплики между лидерите им.

Твърдо желание да гласуват за ГЕРБ заявяват 30,9% от анкетираните, а столетницата подкрепят 27,2%. Това би гарантирало 6 сигурни евродепутата за ГЕРБ и 5 за БСП. Има възможност броя евродепутати да нарастне с още един в зависимост от финалната избирателна активност в неделя.

ДПС също ще имат сигурно представителство в Европарламента със заявена подкрепа от 10,5% от участниците в проучването. Движението по всяка вероятност ще излъчи 2-3 евродепутата. Социологическите прогнози и проучвания сред традиционния им електорат са трудни поради спецификата му – географска разпокъсаност в малки населени места.

ВМРО с водач на листата Ангел Джамбазки продължава да привлича симпатизанти и подкрепа им нараства до 8,3% от анкетираните, което също осигурява представителство в Европарламента. Това донякъде отговаря и на общоевропейската тенденция за повишена подкрепа към патриотични организации и ако ВМРО съумее да запази и дори увеличи одобрението си до неделя, може да си осигури и втори евродепутат.

Прави впечатление в хода на изследването, че значителен дял от избирателите не знаят дори датата на провеждане на изборите за Европейски парламент и отговарят с „не се интересувам“. Този факт социолозите обясняват както с възприятието на евроизборите като нещо ирелевантно към ежедневието на българите, така и с провеждането на изборите по време на слетите почивни дни около неработния 24 май.

Проучването на „Барометър България“ е направено в периода 20 – 22 май със собствено финансиране.

- реклама -